نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 12:30

سیاست فعلی تولید نفت اوپک تا سال 2024 ادامه می‌یابد

گروه وزرای اوپک پلاس در نشست روز جمعه خود هیچ تغییری در سیاست کاهش تولید ندادند و سیاست فعلی را تا سال 2024 ادامه خواهند داد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، در نشست گروه وزرای اوپک پلاس در روز جمعه هیچ تغییری در سیاست کاهش تولید داده نشد.

پیش از آن، عربستان کاهش تولید داوطلبانه خود را تا ماه سپتامبر تمدید کرد و این اقدام به افزایش قیمت نفت کمک کرد.

وزرای کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم‌پیمانانش، روز جمعه 4 آگوست نشست داشتند. این هیئت که کمیته نظارتی مشترک وزیران نامیده می‌شود می‌تواند در صورت لزوم جلسه کامل اوپک پلاس را درخواست کنند.

قیمت نفت در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن بیش از 14 درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش ماهانه از ماه ژانویه سال گذشته به شمار می‌رود چراکه کمی عرضه و افزایش تقاضا بر نگرانی در مورد افزایش نرخ بهره و تورم بالا که می‌تواند رشد اقتصادی را مختل کند، پیشی گرفته است.

در بیانیه اوپک آمده است، این کمیته به دقت شرایط بازار را رصد خواهد کرد و از اعضا می‌خواهد تا به تعهدات کاهش تولید به طور کامل پایبند باشند.

عربستان در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه خود را برای یک ماه دیگر یعنی در ماه سپتامبر ادامه خواهد داد. قیمت نفت پس از اعلام عربستان در روز جمعه به بالای 86 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از نیمه ماه آوریل به شمار می‌رود.

الکساندر نوآک، معاون نخست‌وزیر روسیه بلافاصله پس از اعلام عربستان، گفت، روسیه نیز اعلام کرده است که در ماه سپتامبر 300 هزار بشکه از میزان صادرات خود کم خواهد کرد.

یک منبع آگاه به رویترز گفت، الجزایر، عضو اوپک، که کاهش داوطلبانه اضافی 20 هزار بشکه در روز را برای ماه اوت اعلام کرد، هنوز تصمیمی برای تمدید کاهش تا ماه سپتامبر ندارد.

یک منبع آگاه به رویترز گفت، الجزایر، نیز اعلام کرده است که به صورت داوطلبانه روزانه 20 هزار بشکه دیگر در ماه آگوست از تولید خود کم خواهد کرد اما هنوز تصمیمی برای تمدید کاهش تا ماه سپتامبر ندارد.

پس از اینکه قیمت نفت در ماه مارس به 70 دلار در هر بشکه کاهش یافت که کمترین رقم در 15 ماه گذشته به شمار می‌رفت، عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس، اوایل ماه جاری میلادی، کاهش تولید بیشتر نفت خود را به میزان 1.6 میلیون بشکه در روز اعلام کردند که با این تصمیم بازار را غافلگیر کردند و در مجموع میزان کاهش تولید اوپک پلاس به 3.6 میلیون بشکه در روز رسید که از ماه می اجرایی شد.

در آخرین نشست سیاست‌گذاری اوپک پلاس در ماه ژوئن، این گروه در یک توافق گسترده با محدود کردن عرضه به همین میزان تا سال 2024 موافقت کردند و عربستان هم متعهد شد تا تولید خود را در ماه جولای بیشتر کاهش دهد که این روند تا ماه آگوست تمدید شده است.

 در حال حاضر، میزان کاهش تولید این گروه 3.66 میلیون بشکه در روز است که 3.6 درصد تقاضای جهانی نفت را تشکیل می‌دهد و به استثنای کاهش تولیدهای داوطلبانه است.

نشست بعدی کمیته نظارتی مشترک وزیران در چهارم اکتبر برگزار خواهد شد.

اخیرا جدیدترین بررسی‌های بلومبرگ نشان داده است که تولید نفت خام اوپک در ماه جولای بیشترین کاهش در 3 سال گذشته را داشته است.

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1426792

مهمترین اخبار ایران و جهان: