نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 11:01

ماجرای اربعین کوچی بزرگ برای قدم گذاشتن در فرصت‌ها در کرمانشاه

اربعین حسینی برکات فراوانی را برای استان کرمانشاه به ارمغان آورده و مسیر رشد و ترقی استان کرمانشاه را سرعت داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس استان کرمانشاه؛ زهرا میرزائی؛ سفر اربعین یک عزیمت شگفت‌آور است که عالم هستی، از ابتدای خلقت بشر تاکنون نظیرش را به خود ندیده؛ حرکتی که در آن نه‌تنها پیکر خاکی، بلکه همه اجزای وجود انسان به حرکت برمی‌خیزد، انگار ذره‌ای در مقابل مغناطیس عظمایی، به سمت جذبه‌ای بی‌نهایت کشیده می‌شود!

یکی از وجوه کمتر پرداخته‌شده اربعین، مبحث اقتصاد اربعین است که موضوعی بسیار مهم و قابل‌پردازش به‌عنوان یک الگوی توسعه اقتصادی در سطح ملی و حتی منطقه‌ای است.

هرساله در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی و مراسم پرشکوه راهپیمایی اربعین میلیون‌ها زائر از سراسر جهان و با عقاید و مذاهب مختلف به‌سوی عراق و شهر کربلا به راه می‌افتند تا بزرگ‌ترین تجمع بشری جهان را بار دیگر به نمایش می‌گذارند، استقبالی که در سطح بین‌المللی صورت می‌گیرد بی‌سابقه است.

بااین‌حال شرایط اربعین فرصت‌های اقتصادی قابل‌ملاحظه‌ای را برای جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی استان‌های مرزی فراهم آورده و از طرفی سرعت رسیدگی به پروژه‌های زیرساختی مرتبط با اربعین نقش مهمی در تسریع بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان داشته است.

موکب‌های زیادی برای زوار اربعین در مسیرهای مختلف منتهی به کربلا حضور داشتند که تعدادی از آن‌ها متعلق به ایران و برخی دیگر متعلق به عراق بود.

 اولین برکت اربعین ازنظر اقتصادی رونق تولید ایران و کرمانشاه به خاطر مرز خسروی است، زیرا بیش از ۹۰ درصد تجهیزات مربوط به موکب‌های ایرانی در مراسم اربعین از داخل کشورمان و از مرز سومار تأمین می‌شد.

این در حالی است که برخی موکب‌داران می‌گویند علاوه بر تهیه اقلام و تجهیزات موردنیاز موکب‌های ایرانی، صادرات افزایش‌یافته تا تجهیزات موردنیاز موکب کشورهای دیگر نیز تأمین شود.

تقویت تعاملات ایران و عراق

به‌طور حتم مراسم راهپیمایی اربعین نقش مهمی در تقویت روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق داشت، دیدارها و تعاملات گوناگون استاندار کرمانشاه با مسئولین عراقی ازجمله این تعاملات بود

دریکی از دیدارها رئیس ستاد حشدالشعبی عراق گفت: نیروهای حشدالشعبی یکپارچه آماده خدمت‌رسانی به زائران حسینی است که وارد خاک عراق می‌شوند.

یا در گفتگوها با دولت عراق قرار است سیم‌کارت با اینترنت و تماس بین‌المللی رایگان در اختیار زائران اربعین ۱۴۰۲ قرار گیرد، این اقدام به‌منظور برقراری ارتباط زائران خارجی به همراهان و خانواده و همچنین انعکاس اربعین ۱۴۰۲ در جهان پیش‌بینی‌شده بود

 

ایجاد ۲۳ گیت‌ جدید در پایانه مرزی خسروی ورودی خاک عراق مرز منذریه ازجمله دیگر تعاملات بود.

۲۴ ساعته شدن مرز خسروی، همچنین رفع بازدیدهای بدنی وقت‌گیر آقایان که در گفتگوها و تعاملات برداشته و موجب سهولت تردد گردید از دیگر اقدامات بود

مرز سومار که صادرات ایران به عراق از این مسیر انجام می‌شود در ایام اربعین ۲۴ ساعته شد و کالاهای موردنیاز موکب‌ها را صادر می‌کرد.

برکت اربعین در زیرساخت‌های کرمانشاه

استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: ماجرای مبارک اربعین علاوه بر یافته‌های معنوی، در اظهارنظری به‌عنوان مجموعه مسئولین دولتی یک سرمایه‌گذاری کلان علاوه بر بودجه سالانه برای استان ایجاد کرد.

محمد طیب صحرایی تصریح کرد: اربعین یک سرمایه بزرگ معنوی است که یک مجموعه بسیار مفید، موردنیاز و ضروری زیرساخت‌ها ایجاد کرده است، از ابتدای سال تا به امروز نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان بهسازی شده است و این یعنی سهولت در تردد در جاده‌های استان را فراهم کرده است.

وی با اشاره به رفع ۸ نقطه حادثه‌خیز استان، افزود: در سه‌ماهه گذشته آمار تلفات برون‌شهری جاده‌ایی استان از کشوری فاصله گرفته است، مجموع زیرساخت‌هایی که در این مسیر ایجادشده است ازجمله بهداشتی، رفاهی، خدماتی، تأمینی و ... همه به برکت اربعین و بعد از پایان این مهمانی مبارک برای استان باقی می‌ماند.

استاندار کرمانشاه در نشستی که با معاون وزیر راه و شهرسازی داشت به توافقات مهم و توسعه آفرین برای ارتقای زیرساخت‌های استان رسیده بود

ازجمله؛ عملیات اجرایی تکمیل دوبانده شدن مسیر سرپل‌ذهاب - قصرشیرین، پس از ایام اربعین امسال آغاز و قبل از اربعین سال آینده به اتمام برسد

تعریض مسیر پاتاق و حل مشکل ترافیکی و ایجاد کمربندی در شهرهای ماهیدشت، بیستون و حمیل توسط وزارت راه و شهرسازی از دیگر توافقات این نشست بود

تسریع در تکمیل باند اصلی فرودگاه طبق برنامه توافقی و افزایش پروازها تأکید شد، توسعه زیرساخت‌ها در مرزهای خسروی، پرویزخان و سومار و توسعه پارکینگ‌ها در مسیر خسروی تا قصرشیرین برای اربعین آینده شد.

 

و اما در پایان کرمانشاه امسال خوش درخشید و میزبان خوبی برای زائرین اربعین بود و امیدواریم هرسال از سال قبل بیشتر رشد کند

منبع: فارس
شناسه خبر: 1490848

مهمترین اخبار ایران و جهان: