نیوز سیتی!
07 آبان 1402 - 13:21

علائم سکته مغزی را بشناسیم

سکته مغزی در شرایطی رخ می‌دهد که مغز میزان خون کافی به دلیل انسداد یا پارگی عروق دریافت نمی‌کند که تشخیص به موقع سکته مغزی جان بیمار را نجات می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سکته مغزی اختلالی شایع است که همگی به کرات نام آن را شنیده‌ایم و هرکسی فارغ از سن و جنسیت ممکن است به آن دچار شود.

امروزه، به دلایل زیادی از جمله انتخاب سبک زندگی نادرست، کم‌تحرکی، مصرف الکل و دخانیات و…، خطر بروز سکته مغزی افزایش چشمگیری داشته است و از هر ۴ نفر در سراسر جهان، یک نفر در طول زندگی خود این عارضه را تجربه می‌کند.

سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود. براساس آمارهای سازمان‌های جهانی، سالانه تقریبا ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته مغزی می‌شوند و این بیماری سومین عامل اصلی مرگ در سنین بالای ۶۰ سال و پنجمین عامل اصلی مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۵۹ سال در جهان است.

 اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. مرگ تنها یکی از پیامدهای سکته مغزی است. افراد بسیاری نیز در اثر این عارضه دچار ناتوانی‌هایی می‌شوند که تا پایان عمر همراه آن‌ها است.‌ از ۱۵ میلیون نفری که بنا بر گزارش‌های سازمان‌های جهانی به سکته مغزی دچار می‌شوند، تقریبا ۶ میلیون نفر می‌میرند.

سکته مغزی وقتی رخ می‌دهد که خون به بخشی از مغز نرسد که در اثر آن ممکن است سلول‌های مغزی آسیب ببینند یا بمیرند. بسته به اینکه کدام قسمت مغز دچار آسیب شود، بدن، حرکات، گفتار، حس و فکر بیمار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. سکته مغزی علت اصلی ناتوانی حرکتی، شناختی، عصبی و به عبارتی، معلولیت در جهان است.

در سکته‌های مغزی خون‌ریزی دهنده که ناشی از پاره شدن یک رگ خونی در داخل یا سطح مغز است وقتی که یک رگ خونی پاره می‌شود، دیگر حس به سلول‌های مغزی نمی‌رسد، به علاوه نشت خون از رگ پاره شده، می‌تواند به بافت مغزی آسیب جدی وارد کند.

همه‌ی این‌ها در حالی‌ست که به گفته‌ی سازمان جهانی سکته ی مغزی ([۱]WSO) تقریبا می‌توان از بروز تمامی سکته‌ها جلوگیری کرد.

به دلیل افزایش مرگ و میر و ناتوانی‌های ناشی از سکته مغزی، امروز روز جهانی سکته مغزی نام‌گذاری شده. این روز فرصت مناسبی برای شناخت بیشتر این عارضه و آگاهی از روش‌های پیشگیری از بروز آن است.

فاطمه نمکیان متخصص مغز و اعصاب از هم‌استانی‌ها خواست علائم سکته مغزی را بشناسند و آن را جدی گیرند و در صورت بروز در اولین فرصت به اورژانس اطلاع‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: هر گونه نقص عصبی از جمله اختلال دید، غیرقرینه‌گی صورت، اختلال تکلم، ضعف اندام‌ها به خصوص یک‌طرفه باشد، اختلال تعادل، دو بینی همه نشانه‌ای از اتفاقات مغزی است که به صورت خونریزی‌دهنده و لخته است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: در هر صورت چنین عوامل باید جدی گرفته شود و باید بدون فوت وقت با اورژانس تماس بگیرند یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سکته مغزی اتفاق افتاده و در صورت انسداد لخته اگر سه ساعت حداکثر ۴ ساعت اولیه به اورژانس مراجعه کنند با داروهای ضد لخته می‌توان بسیاری از علائم را کنترل کرد و تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد علائم بهبود می‌یابد و گاها بیمار تا سال‌های متوالی از عدم توانایی و وابستگی به اطرافیان نجات پیدا می‌کند.

نمکیان خاطرنشان کرد: احتمال سکته مغزی در بیماران با فشارخون بالا، چربی خون، مرض قند، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی بالاست که با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی کاهش مصرف نمک، شکر، قند، چربی و غذاهای سرخ کردنی، ورزش کاهش کم تحرکی، شناسایی عوامل ژنتیکی و همچنین کنترل و معاینه‌های منظم پزشکی می‌توان تا حد بسیار زیادی از سکته مغزی جلوگیری کرد.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1554092

مهمترین اخبار ایران و جهان: