نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 08:18

انجام ۴۰۴ مورد بازرسی شناسایی نیروی کار خارجی غیر مجاز در سیستان و بلوچستان

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: در سه ماه نخست امسال، بازرسان کار این استان با همراهی دستگاه های وظیفه مدار، تعداد ۴۰۴ مورد بازرسی برای شناسایی و برخورد با اشتغال اتباع خارجی فاقد پروانه کار انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان؛ خلیل‌احمد سلامی اظهار کرد: طبق ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آن که اولاً دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و ثانیاً مطابق قوانین و آئین نامه های مربوطه، پروانه کار دریافت کنند.

وی اظهار کرد: بازرسان کار استان بنا به رسالت ذاتی خود در طی سال، طرح شناسایی اشتغال اتباع خارجی را به منظور برخورد با متخلفان و صیانت از نیروی کار داخلی پیگیری می‌کنند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه در سه ماه نخست سال جاری، ۴۰۴ مورد بازرسی برای شناسایی نیروی کار خارجی غیر مجاز در سطح واحد‌های تولیدی، خدماتی و صنعتی انجام شده است، ادامه داد: حاصل این بازرسی ها در بازه زمانی مذکور، شناسایی ۱۵۹ نیروی کار خارجی غیر مجاز و معرفی ۱۰ کارفرما به مراجع قضایی بوده است.

سلامی گفت: همچنین در این مدت، ۲۳ نیروی کار ایرانی جایگزین اتباع بیگانه در اداره ها و اصناف شده اند.
وی یادآور شد:  با توجه به مصوبه شورای عالی کار که حداقل دستمزد روزانه امسال را یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۴۲۸ ریال تعیین کرده است، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیر مجاز اتباع خارجی به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه یعنی معادل ۸ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۴۰ ریال خواهد بود. 

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، دو برابر خواهد شد و در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی می‌شود.

 سلامی اظهار کرد: شماره تلفن های ۳۳۲۲۴۴۶۱ و ۰۲۱۶۳۶۹ برای دریافت شکایات و گزارش‌های مردمی در خصوص اشتغال و بکارگیری نیروهای خارجی غیر مجاز در نظر گرفته شده است که شهروندان می توانند از این طریق یا مراجعه حضوری به اداره های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، موارد را برای پیگیری به همکاران ما اطلاع دهند.

پایان پیام/3139

منبع: فارس
شناسه خبر: 1320778

مهمترین اخبار ایران و جهان: