نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 16:09

طولاتی ترین تونل کرمانشاه امسال به بهره برداری می‌رسد

کرمانشاه- مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به مسیر جوانرود به بازارچه شیخ صله یکی از راه‌های مهم است، گفت: طولاتی ترین تونل کرمانشاه امسال به بهره برداری می‌رسد.

مهرداد آهکی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مسیر جوانرود به بازارچه شیخ صله یکی از راه‌های مهم و شریانی استان است که کرمانشاه را به اقلیم کردستان متصل می‌کند.

وی افزود: یکی از مهمترین بخش‌های این مسیر به گردنه سیاه طاهر مربوط می‌شود که با مطالعاتی که صورت گرفت برای این قطعه یک تونل تعریف شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تصریح کرد: از کیلومتر ۴۰ تا ۴۲.۵ تعداد ۳۴ قوس افقی و ۶ قوس قائم وجود دارد که شعاع برخی از قوس‌ها زیر ۳۰ متر است و حتی در ۶ نقطه قوس‌های افقی با قوس‌های قائم تداخل دارد.

وی ادامه داد: به دلیل سستی خاک و رانشی و ریزشی بودن مسیر حفر تونل، اجرای این پروژه با دشواری فراوان و حتی خطر برای نیروی انسانی و ماشین‌ها و ادوات توأم بود که با ایجاد تمهیدات لازم کار ادامه یافت اما وجود این شرایط دشوار موجب کندشدن پیشرفت هر پروژه‌ای می‌شود.

آهکی پیرامون روند پیشرفت این پروژه گفت: در سال ۱۴۰۰ پروژه با مشکل مالی مواجه شد و پیمانکار با اتکا بر منابع مالی خود، کار را ادامه داد.

وی اضافه کرد: در مقطعی با بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد پیمانکار، مشاور و … حدود ۱۲۰ میلیارد تومان طلبکار هستند و این شرایط، پروژه را با کندی مواجه کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: با پیگیری‌هایی که انجام گرفت در اسفندماه ۱۴۰۱ مصوبه اخذ ۱۵۰ میلیارد تومان از منابع بانکی بر اساس ماده ۵۶ قانون الحاق برای تونل سیاه طاهر اخذ شد که به زودی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کل پروژه تونل ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این تونل با یک هزار و ۸۰ متر طول طولانی‌ترین تونل استان محسوب می‌شود و عرض تونل ۱۱ متر و ۴۰ سانتی متر است که از ۲ لاین استاندارد برای عبور کامیون‌ها و پیاده رو کناری برخوردار است.

مدیرکل راه و شهرسازی ادامه داد: اگر روند تأمین و تخصیص اعتبار به همین صورت ادامه داشته باشد تونل سیاه طاهر در سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1183434

مهمترین اخبار ایران و جهان: