نیوز سیتی!
29 بهمن 1401 - 14:08

راه‌اندازی مرکز تخصصی اصلاح نژاد دام در دامغان

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه اصلاح نژاد دام‌های سنگین در شهرستان دامغان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان سمنان، علی منصفی‌راد، رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان گفت: یکی از وظایف و مأموریت‌های اصلی دستگاه‌های مسؤول در زمینه امنیت غذایی، افزایش توانمندسازی صنعت دام‌پروری، به‌منظور خودکفایی در تولید گوشت، شیر و کره و ارتقای مزیت نسبی تولیدات دامی جهت راهیابی به نظام تجارت داخلی و جهانی است.

وی تصریح کرد: در این زمینه، با توجه به کمبود علوفه و نهاده‌های دامی موردنیاز، افزایش سنتی جمعیت دام‌های موجود در کشور مقرون‌به‌صرفه و امکان‌پذیر نیست.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان افزود: یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه، استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت دام‌پروری با هدف افزایش راندمان تولید در دام‌پروری‌های صنعتی موجود، افزایش کمی و کیفی محصولات لبنی و گوشت و  کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید است.

وی ادامه داد: در این میان، یکی از فناوری‌هایی که در دهه‌های اخیر موجب تحول و رونق اقتصادی قابل‌توجه در صنعت دام‌پروری کشورهای پیشرفته جهان شده و موضوع این تفاهم‌نامه نیز است، استفاده از فناوری‌های نوین تولیدمثلی در حوزه دام سنگین و توسعه آن در کشور است.

منصفی‌راد افزود: در همین راستا و با پیگیری و همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان و به‌منظور همکاری در زمینه اصلاح نژاد دام‌های سنگین شامل گاو، گاومیش و شتر از طریق فناوری‌های نوین تولیدمثلی در شهرستان دامغان، این تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی و جهاد دانشگاهی واحد سمنان منعقد شده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مشترک (علمی، تجاری و صنعتی) در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه علوم دامی، همکاری در زمینه تولید و فروش محصولات بیولوژیک مؤثر در تولیدمثل دام، همکاری در زمینه تولید و فروش مواد و تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی موردنیاز گونه‌های دامی و همکاری در برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و ترویجی مشترک ازجمله سایر موضوعات این تفاهم‌نامه همکاری است.

پایان پیام/74002/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1043078

مهمترین اخبار ایران و جهان: