نیوز سیتی!
23 آذر 1402 - 13:10

لغو روادید یک طرفه ایران با تعدادی از کشورهای آسیای مرکزی

ایران به طور یکجانبه روادید ورود اتباع تعدادی از کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان را لغو کرد.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس، «عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این وزارتخانه پیشنهاد لغو روادید با 32 کشور دنیا را در نشست دولت ارائه کرد که مورد استقبال هیات دولت قرار گرفت.

بر همین اساس ایران لغو روادید برای اتباع تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و 29 کشور دیگر را به صورت یکجانبه  اجرایی کرد.

همچنین ایران در این اقدام یکجانبه روادید اتباع 17 کشور آسیایی، 6 کشور آفریقایی، 5 کشور اروپایی و 5 کشور دیگر از آمریکای لاتین را لغو کرد. از جمله کشورهای آسیایی می توان به عربستان سعودی، بحرین، قطر، کویت، لبنان، تونس، مالزی و سنگاپور اشاره کرد.

اما در میان این 32 کشور، نامی از کشورهای همسایه ایران مانند افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و آذربایجان  وجود ندارد. ایران همچنین ویزای اتباع هند را لغو کرد.

گفته می شود روز 17 آبان ماه سال جاری در جریان سفر ابراهیم رئیسی به تاجیکستان، وزرای امور خارجه ایران و تاجیکستان با حضور سران دو کشور سند سفر بدون روادید بین دو کشور را امضا کردند.

با گذشت بیش از یک ماه، طرف تاجیکستان به طور رسمی از اجرای این سند سفر بدون روادید بین تاجیکستان و ایران خبر نداده است. با این حال، طرف ایرانی می گوید که به طور یکجانبه ویزای اتباع 32 کشور از جمله تاجیکستان را لغو کرده است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1604722

مهمترین اخبار ایران و جهان: