نیوز سیتی!
15 بهمن 1402 - 18:01

سرمایه گذاری 4 هزار میلیارد تومانی برای فراوری طلا در خراسان‌جنوبی

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: برای احداث کارخانه طلای خونیک و کارخانه فلوتاسیون مس و طلا در معدن شادان خوسف سر جمع بیش از 4 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوسف، امروز در چهارمین روز از فجر انقلاب ۱۴۰۲ دو پروژه مهم و کلیدی در معدن طلای شادان با حضور استاندار خراسان جنوبی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان خوسف افتتاح و کلنگ زنی شد. 

طرح واحد صنعتی (سارت ) که با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد ریال برای تولید کنسانتره مس راه اندازی شده و زمینه اشتغال مستقیم ۱۰ نفر را فراهم آورده است.

سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد ریالی و اشتغالزایی ۷۰۰ نفری از ویژگی های کارخانه فلوتاسیون(تولید کنسانتره مس) است که امروز کلنگ زنی شد.

معدن طلای شادان خوسف، بزرگترین واحد استحصال طلا در شرق کشور است.

معدن طلای شادان با ذخیره قطعی بیش از ۵۴ میلیون تن کانسنگ طلا، سومین ذخیره کشور و بیشترین ذخیره کانسنگ طلا در میان معادن خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.

هم اکنون ۶ معدن طلا در  خراسان جنوبی وجود دارد که معدن طلای هیرد در نهبندان و معادن شادان، ماهر آباد، گوردکان و خونیک در شهرستان خوسف و خداآفرید در بشرویه واقع شده است.

سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی در خوسف

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی امروز در مراسم کلنگ زنی کارخانه فلوتاسیون مس و طلا در بزرگترین معدن طلای شرق کشور اظهار داشت: در دهه فجر در خراسان جنوبی ۹۱۴ پروژه با ۳۸ همت افتتاح و کلنگ زنی می شود که ۴۳ مورد آن کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی است. 

وی افزود: یکی از این پروژه ها، کارخانه طلای خونیک و دیگری کارخانه فلوتاسیون مس و طلاست که دو اتفاق بزرگ است که سر جمع بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان رقم می زند.

به گفته وی سرمایه گذاران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در استان تعامل خوبی دارند و امیدواریم از طریق همین همراهی و هم افزایی تا پایان سال آینده شاهد افتتاح این کارخانه ها باشیم.

سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد دلاری در بخش معادن

محمد رضا موثقی نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم اظهار داشت: امروز ۸ معدن در  خراسان جنوبی در حال فعالیت است که این ۸ معدن توسط بخش خصوصی و مردم فعال شده و ما فقط حمایت کننده هستیم.

وی با اشاره به کلنگ زنی کارخانه فلوتاسیون مس و طلای خوسف گفت: تلاش می کنیم بخش خصوصی بیشتری را برای استان جذب  کنیم.

معاون وزیر صمت با تأکید بر اینکه بعد از انقلاب  ۲۰ هزار میلیارد دلار در حوزه معدن و صنایع سرمایه گذاری شده، ادامه داد: این عدد را باید با توجه به ظرفیت عظیم معدنی افزایش دهیم. 

موثقی نیا متذکر شد: مقادیر هنگفتی در حوزه زیر ساخت های برق و جاده ها سرمایه گذاری شده اما کفاف معادن ما را نمی کند.

به گفته وی؛ معدن طلای خونیک طی یک سال آینده و کارخانه شمش طلا هم طی دو سال آینده در خوسف افتتاح خواهد شد.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1660566

مهمترین اخبار ایران و جهان: