نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 21:10

انتقاد اردوغان از فروش سلاح توسط آمریکا به یونان

رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری در «آنکارا» از خرید‌های تسلیحاتی یونان انتقاد کرد و خواستار دیدار با نخست وزیر جدید این کشور و گفت‌وگو در این زمینه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در بازگشت از جمهوری آذربایجان در نشست خبری در شهر «آنکارا» از برنامه تسلیحاتی یونان انتقاد کرد.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» اردوغان روز چهارشنبه با انتقاد از خرید تسلیحات توسط یونان از قصد خود برای رسیدگی به این موضوع در دیدار نخست‌وزیر جدید یونان خبر داد.

اردوغان بر تمایل خود برای گفت‌وگو با «کریاکوس میتسوتاکیس» در صورت انتخاب مجدد به عنوان نخست وزیر تاکید کرد.

میتسوتاکیس رهبر حزب «دموکراسی نو» یونان و نخست وزیر سابق این کشور اخیرا گفت که با توجه به تحرکات ترکیه، یونان باید توان نیروهای مسلح خود را تقویت کند. وی  به شبکه تلویزیونی «ایی‌آرتی» در زمینه تدارکات دفاعی نیروهای مسلح گفت: «یونان موظف است نیروهای مسلح خود را تقویت کند، زیرا ما، ترکیه را به عنوان بزرگترین و از نظر ژئوپلیتیکی غیرقابل پیش بینی‌ترین همسایه کنار خود داریم.»

وی افزود: «ما توانستیم توازن را از نظر قدرت نیروهای مسلح تغییر دهیم. در هوا، همه چیز نسبت به چهار سال پیش کاملا تغییر کرده است. در حال حاضر ترکیه به طور قطع جنگنده "اف-۳۵" خریداری نخواهد کرد و ما موافقت آمریکا را برای خرید آنها دریافت کرده ایم.»

 به نوشته اکاثیمرینی، اردوغان اظهار داشت: «ما به خوبی از آنچه خواهیم گفت، آگاه هستیم. آقای نخست وزیر، زمان توقف تلاش‌های تسلیحاتی فرا رسیده است. با این تسلیحات قصد دارید کجا بروید؟ آمریکا به طور مداوم تسلیحات قابل توجهی در اختیار شما قرار می‌دهد. چرا به تهیه این تجهیزات ادامه می‌دهید؟ آیا آنها به شما رایگان داده می شوند؟» اردوغان گفت.

وی گفت: «هدف ما مهار دشمنانمان است نه افزایش آنها. این موضع ترکیه و اردوغان است.»

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی‌ خود عقب می‌افتد. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1285822

مهمترین اخبار ایران و جهان: