نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 15:41

اجرای سرود در کنار مقبره شهید رئیسعلی دلواری

بوشهر- یک گروه سرود به صورت خودجوش و مردمی به مناسبت ۱۲ شهریور روز مبارزه با استعمار انگلیس در کنار مقبره شهید رئیسعلی دلواری در نجف اشرف به اجرای برنامه پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت روز ۱۲ شهریور روز مبارزه با استعمار انگلیس (سالروز شهادت رئیس‌علی دلواری) در جوار مقبره این شهید در نجف اشرف برگزار شد.

در سال ۱۲۹۴ پس از اشغال بوشهر به دست انگلیسی‌ها، رئیس‌علی دلواری سردار بزرگ جنوب به مقابله با آن‌ها پرداخت و نیروهای انگلیسی که رئیسعلی و مجاهدان دشتی و تنگستان را دشمن اصلی خود می‌دانستند، قصد تصرف دلوار را کردند.

متجاوزان انگلیسی با چهار کشتی دالهوزی، پیراموس، لاورنس و جونز و گردان پیاده نظام ۹۶ به بندر دلوار حمله کردند. اما پس از نبردی سه روزه با ۳۳۰ کشته از دلاوران تنگستانی شکست خوردند.

سرانجام رئیس‌علی دلواری که با یاران خود با تدارک حمله‌ای سنگین قصد علیه انگلیسی‌ها را داشت در منطقه تنگک صفر در حومه بوشهر با خدعه و نیرنگ انگلیسی‌ها از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سال ۱۲۹۴ در ۳۴ سالگی به شهادت رسید.

۱۲ شهریور سالروز شهادت قهرمان مبارزه با استعمار شهید رئیس‌علی دلواری به نام روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1483266

مهمترین اخبار ایران و جهان: