نیوز سیتی!
05 مهر 1402 - 08:54

سخت‌گیری های شدید دلیل کاهش صادرات از مرزهای کردستان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: از دلایل کاهش مبادلات مرزی استان سختگیری‌های شدیدی است کە در مرزهای کردستان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی نوری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در دومین جلسه ساماندهی مبادلات مرزی استان کردستان اظهار داشت: آیین‌نامه جامع ساماندهی و نظارت بر مبادلات فعالان مرزی ( کولبری ) در مجلس بررسی شد و در هفته‌های آینده رسما ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: بازگشایی معبر مرزی هنگه‌ژال بانه با مصوبه شورای امنیت کشور و دستور رئیس‌جمهور و تفویض اختیار به وزیر کشور بود و به صورت قانونی انجام گرفته است.

نوری با بیان اینکه بازگشایی معابر کولبری مطالبە بەحق مردم مرزنشین استان و دستور اکید ریاست جمهوری است، گفت: منع قانونی بازگشایی معابر مرزی حل شده است، بازگشایی معابر مرزی استان با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور شکل گرفته و بدون هماهنگی و غیرقانونی نبوده است.

وی ادامه داد: اگرچه سابقه بازگشایی و فعالیت مرزی در کردستان بیشتر از استان‌های مرزی همجوار است اما در دیگر استان‌ها هماهنگی‌های بیشتری بین دستگاەهای اجرایی و شورای نظارتی وجود دارد که در استان که از آن بی‌بهره هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در چند ماه اخیر میزان تناژ 18 درصد و مبادلات مرزی در مرز باشماق 16 درصد کاهش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: یکی از دلایل کاهش مبادلات مرزی استان سختگیری‌های شدیدی است کە در مرزهای کردستان وجود دارد و اگر با همین فرمان و با همین عملکرد ادامە دهیم شاهد از دست رفتن مرز رسمی باشماق نیز خواهیم بود.

وی تاکید کرد: باید هرچه سریع‌تر نسبت به بهره‌برداری و راه‌اندازی معابر کولبری هنگه‌ژال و گله‌سووره بانه اقدام کنیم.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۷۲

منبع: فارس
شناسه خبر: 1516966

مهمترین اخبار ایران و جهان: