نیوز سیتی!
08 مهر 1402 - 09:33

چرا مصرف صبحانه و میان وعده سالم در دانش‌آموزان اهمیت دارد؟

کارشناس مسوول سلامت خانواده مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: کودکانی که صبحانه نمی‌خورند نسبت به کسانی که صبحانه می‌خورند به دلیل افت قند، قدرت یادگیری پایین‌تری دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، بهداشت مدرسه در گرو بهداشت دانش‌آموزان است و سلامت دانش‌آموزان در گرو بهداشت مدرسه است.

اگر مدرسه شرایط بهداشتی مناسبی داشته باشد و از لوازم و ملزومات طهارت و پاکیزگی خالی نباشد دانش‌آموزان سالمی در آن‌جا پرورش خواهند یافت.

از طرفی دیگر تمامی دانش‌آموزان باید بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنند؛ توصیه‌های بهداشتی کارشناسان برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان در مدارس و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بسیار ضروری است.

هر دانش‌آموز با رعایت بهداشتی فردی می‌تواند نقش مهمی در حفظ بهداشت محیط در مدارس و ارتقای سطح سلامت جامع داشته باشد.

مریم اویسی کارشناس مسوول سلامت خانواده مرکز بهداشت کرمانشاه در این خصوص، اظهار کرد: باید به سلامت روح و جسم دانش‌آموزان توجه شود.

وی ادامه داد: برخی از دانش‌آموزان ابتدایی ترس از مدرسه دارند؛ این ترس طبیعی است و کم‌کم از بین می‌رود. نقش والدین در کاهش این اضطراب بسیار مهم است.

کارشناس مسوول سلامت خانواده مرکز بهداشت کرمانشاه تصریح کرد: والدین همیشه از تجربیات مثبت خود در طول دوران تحصیلی، برای دانش‌آموز بازگو کنند واز نکات مثبت مدرسه بگویند.

وی در خصوص تغذیه دانش‌آموزان، گفت: صبحانه مهمترین وعده غذایی برای کودکان است که سبب نشاط آن‌ها می‌شود.

اویسی خاطرنشان کرد: کودکانی که صبحانه نمی‌خورند نسبت به کسانی که صبحانه می‌خورند به دلیل افت قند، قدرت یادگیری پایین‌تری دارند. 

وی اضافه کرد: اگر نخوردن صبحانه عادت شود، کم‌کم دانش‌آموز دچار کمبود مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌شود که سبب خیلی از مشکلات می‌شود.

اویسی اظهار کرد: دانش‌آموزان حتما در طول ساعات حضور در مدرسه برای افزایش سطح یادگیری از میان‌وعده غذایی سالم استفاده کنند؛ کارشناسان تغذیه و بهداشت محیط بر بوفه‌های مدارس نظارت دارند.

وی با بیان اینکه صبحانه و میان وعده غذایی سالم بر سلامت و یادگیری دانش‌آموزان بسیار موثر است، ادامه داد: استفاده از شیر، انجیر خشک، میوه‌های فصل، لقمه‌های نان و پنیر و خرما به عنوان بهترین میان‌وعده به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.

این کارشناس بهداشتی در خصوص رعایت بهداشت فردی دانش‌آموزان، گفت: به کودکان خود بهداشت فردی را آموزش دهیم، شست‌شوی دست‌ها، کوتاه بودن ناخن‌ها، استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه، بهداشت سر و... مهم است.

وی با ارائه آموزش راه‌های پیشگیری از پدیکولوز(شپش سر)، تصریح کرد: ارتباط لباس و کاپشن‌ها در جالباسی مدارس در انتقال شپش موثر است که از طریق پوشش وسایل با پلاستیک می‌توان جلوی انتقال را گرفت و همچنین باید توجه داشت که دانش‌آموزان از وسایل شخصی خود استفاده کنند. 

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1519766

مهمترین اخبار ایران و جهان: