نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 11:09

مصرف غذای گیاهی خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک را کاهش می دهد

اصفهان_ عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف غذاهای گیاهی سالم در مبتلایان به چاقی و اضافه وزن، ۱۵ درصد خطر بیماری‌های متابولیک را کاهش می‌دهد.

پروانه صانعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با طرح تحقیقاتی بررسی ارتباط بین رژیم‌های غذایی بر پایه گیاهی و وضعیت سلامت متابولیک در نوجوانان ایرانی دارای اضافه وزن و چاقی اظهار داشت: این طرح تحقیقاتی در سال ۱۴۰۰ روی ۲۰۳ نوجوان ۱۳ تا ۱۸ ساله که به روش تصادفی انتخاب شدند، انجام و مشخص شد که چاقی و اضافه وزن تنها علت و پیش زمینه بیماری‌های متابولیک نیست.

وی ادامه داد: در صورتی که افراد چاق و دارای اضافه وزن سبک زندگی سالم داشته باشند و غذای کامل از جمله گندم و غلات کامل، میوه و سبزی و مغزیجات و حبوبات را در برنامه غذایی خود قرار دهند و به عبارت دیگر میوه‌ها را به جای آب میوه‌ها مصرف و از سبزیجات خام و پخته شده استفاده و آجیل خام را جای آجیل بو داده قرار بدهند، کمتر مبتلا به بیماری‌های متابولیک خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در این تحقیق فرضیه مبنی بر اینکه چاقی تنها عامل بیماری‌های متابولیک می‌شود، رد شد و می‌توان گفت دریافت‌های غذایی ناسالم همچون مصرف قند و شکر و شیرینی و آب میوه‌های صنعتی و … خطر ابتلاء به بیماری‌های متابولیک را در افراد چاق و دارای اضافه وزن افزایش می‌دهند.

وی اضافه کرد: در صورتی که مبتلایان به چاقی و اضافه وزن اقدام به مصرف غذاهای گیاهی سالم کنند، چاقی آنها کمتر آسیب رسان خواهد بود.

صانعی گفت: مصرف غذاهای گیاهی سالم در مبتلایان به چاقی و اضافه وزن، ۱۵ درصد خطر بیماری‌های متابولیک را کاهش می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1463457

مهمترین اخبار ایران و جهان: