نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1403 - 11:29

عوامل ابتلا به حساسیت فصلی/ راه‌هایی برای کاهش علائم آلرژی

آلرژی یا حساسیت زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به یک ماده خارجی حساسیت‌زا، که معمولاً بی ضرر است، بیش از حد واکنش نشان می‌دهد اما راهکارهایی برای کاهش علائم حساسیت فصلی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آلرژی یا حساسیت زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به یک ماده خارجی حساسیت‌زا، که معمولاً بی‌ضرر است، بیش از حد واکنش نشان می‌دهد.

عوامل حساسیت‌زای رایج عبارتند از گرده، کپک، گرد و غبار و برخی غذاها. سیستم ایمنی، آلرژن را با یک ماده مضر اشتباه می‌گیرد و برای مبارزه با آن آنتی بادی تولید می‌کند. این آنتی بادی‌‌‌ها ترشح هیستامین را تحریک می‌کنند که منجر به علائم آلرژی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش می‌شود.

انجام اقداماتی برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک و کاهش علائم می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر آلرژی هستند؟

آلرژی یک بیماری شایع است که افراد را در هر سن و زمینه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد. عوامل خطر خاصی با افزایش خطر ابتلا به آلرژی مرتبط هستند، از جمله:

سن: آلرژی در هر سنی ممکن است ایجاد شود، اما برخی از آنها در سن خاصی بیشتر احتمال دارد مثلاً‌ آلرژی‌های غذایی در نوزادان و کودکان شایع‌تر است اما می‌تواند در هر سنی شروع شود.

آنتی بیوتیک‌ها: برخی شواهد نشان می‌دهد که مواجهه و مصرف زودهنگام آنتی بیوتیک‌ها ممکن است خطر ابتلا به آلرژی را افزایش دهد.

قومیت: تحقیقات نشان داده است که گروه‌های نژادی خاص بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آلرژی هستند برای مثال کودکان بیشتر از کودکان سفیدپوست آلرژی غذایی دارند.

سابقه خانوادگی: در صورت داشتن اعضای خانواده مبتلا به آلرژی، احتمال ابتلا به آلرژی بیشتر است.

جغرافیا: آلرژی در مناطق شهری و کشورهای توسعه یافته شایع‌تر است. این ممکن است به دلیل افزایش قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها در این مناطق و تفاوت در رژیم غذایی و سبک زندگی باشد.

جنسیت: تحقیقات نشان داده است که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آلرژی هستند.

راه‌هایی برای کاهش علائم حساسیت فصلی

در ادامه راهکارهایی برای کاهش علائم انواع حساسیت‌ها از جمله حساسیت فصلی آمده است:

  • تمیز نگه داشتن محیط خانه: مواد حساسیت‌زا مانند گرد و غبار، پوست حیوانات خانگی و کپک می‌توانند در خانه تجمع کنند. تمیز نگه داشتن محیط می‌تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها کمک کند.
  •  از نگهداری حیوانات پرهیز کنید.
  • حداقل هفته‌ای یکبار گردگیری کنید.
  • سیگار را ترک کنید و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.
  • ملافه‌ها را در آب داغ بشویید.
  • شیر مادر به کودکان خود بدهید: خطر ابتلا به آلرژی و اگزما را در کودکانی که شیر مادر مصرف می‌کنند کاهش می‌یابد.
  • ایمونوتراپی: ایمونوتراپی آلرژن یکی از راه‌های کاهش ابتلا به این بیماری است. منظور از ایمونوتراپی، قرار گرفتن در معرض مقادیر کم و فزاینده یک عامل حساسیت‌زا برای ایجاد تحمل و از بین بردن تدریجی واکنش‌های آلرژیک است. این یک درمان طولانی مدت است که شامل تزریق واکسن یا قرص‌های زیر زبانی برای کاهش یا از بین بردن آلرژی است.
  • مصرف پروبیوتیک‌ها: پروبیوتیک‌ها ممکن است خطر ابتلا به آلرژی را به ویژه در نوزادان و کودکان کاهش دهند. این باکتری‌ها و مخمرهای مفید ممکن است فواید سلامتی داشته باشند. ماست، کفیر و غذاهای تخمیری (مانند کلم ترش یا ترشی) سرشار از پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک‌ها را می‌توان به عنوان مکمل غذایی نیز مصرف کرد. تصور می‌شود پروبیوتیک‌ها باعث رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شوند که به جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری‌هایی که ممکن است در ایجاد آلرژی کمک کنند، کمک می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1711368

مهمترین اخبار ایران و جهان: