نیوز سیتی!
09 خرداد 1402 - 16:06

تقلای غرب برای کشاندن پای ایران به جنگ اوکراین

غربی‌ها علاقه زیادی به کنار گذاشتن سیاست بی‌طرفی میانجی‌گرایانه از سوی تهران دارند. کارشناسان بر این اعتقادند، به دلیل وابستگی اطلاعاتی- نظامی کی‌یف به رژیم صهیونیستی و آمریکا، دولتمردان و فرماندهان اوکراینی تصمیم گرفتند با تشدید حملات رسانه‌ای به ایران، افکار عمومی را نسبت به جمهوری اسلامی ایران، با برچسب جعلی «حامی جنگ» بدبین کنند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- راهبرد معاصر نوشت: با فرارسیدن فصل گرما حملات اوکراین به مناطق مورد مناقشه با روسیه افزایش یافته است. چندی پیش نیروهای واگنر موفق شدند بار دیگر شهر باخموت (آرتموفسک) را تصرف و ضربه سختی به استحکامات دفاعی اوکراین وارد کنند.

در عین حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به جای قرار گرفتن در جایگاه پاسخگو به دلیل شکست‌های اخیر از مسکو؛ بار دیگر با انتشار ویدیویی تبلیغاتی انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفت تا به این وسیله بتواند دلیل اصلی شکست‌های ارتش اوکراین را نه بی‌کفایتی فرماندهان اوکراینی، بلکه توان نظامی ایران القا کند.

پیش‌تر اتهامات مشابهی از سوی مقام های اوکراینی دال بر همکاری ایران با روسیه در جنگ اوکراین مطرح شده بود که همه این ادعاها از سوی مقام‌های ارشد سیاسی- نظامی ایران رد شد.

 افزایش تحریم‌های غرب علیه ایران

نمایش تکه‌هایی از پهپادهای استفاده شده از سوی روسیه و نسبت دادن آن به ایران، نوعی زمینه‌چینی از سوی کی یف علیه تهران است. به دنبال تکرار ادعای حمایت تسلیحاتی تهران از مسکو؛ آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و اوکراین بسته‌های تحریمی جدیدی علیه نهادها و افراد مرتبط با صنعت پهپادی ایران وضع کردند.


چندی پیش شورای امنیت ملی اوکراین در مصوبه‌ای خواستار تحریم برخی شخصیت‌های حقیقی- حقوقی ایران به مدت 50 سال شد. این تحریم‌ها مواردی از قبیل ممنوعیت انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری در ایران یا شرکت‌های مرتبط با تهران، ارائه خدمات به سامانه‌های پرداختی و نقل‌وانتقال پول به وسیله شهروندان ایرانی، حمل‌و‌نقل هوایی نهادهای مرتبط با جمهوری اسلامی، کالاهای نظامی یا کالاهای با کاربرد دوگانه را هدف قرار داده است.

برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند، واشنگتن بر اجرای «پلنB» علیه تهران با هدف کشاندن پای کشورمان به مذاکرات هسته‌ای، ادعای دروغین حمایت ایران از عملیات نظامی در اوکراین را در رسانه‌ها برجسته می‌کند تا به این وسیله بتواند به شکل مستقیم صنایع نظامی و هسته ای ایران را هدف قرار دهد. تداوم سیاست تحریم می‌تواند در بلندمدت با هدف گره زدن تحریم‌های بین‌المللی به توان پهپادی ایران دنبال شود.


به عبارت دیگر، تداوم تحریم‌های پهپادی علیه تهران می‌تواند به نقطه‌ای برسد ایران برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علاوه بر پرونده هسته‌ای باید به مذاکرات «کنترل تسلیحات» نیز تن بدهد. با وجود این، مقام های ایرانی بارها بر این موضوع تأکید کرده اند جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه بر سر توان دفاعی خود با هیچ کشور خارجی مذاکره یا معامله نخواهد کرد.

زمینه‌سازی برای خرابکاری علیه ایران

بنا بر ادعای جان کربی سخنگوی کاخ سفید، تهران تاکنون 4 هزار پهپاد انتحاری در اختیار روسیه قرار داده است. همکاری نظامی میان ایران و روسیه موضوعی پنهان نیست و بیش از سه دهه قدمت دارد. با وجود این، مقام های ارشد نظامی و دیپلمات‌های ایرانی بارها بر این موضوع تأکید کرده اند، تهران هیچ پهپادی «برای استفاده در جنگ اوکراین» در اختیار مسکو قرار نداده است.

تأکید اوکراین بر نقش پهپادهای ایرانی در پیشروی ماشین جنگی روسیه می‌تواند اقدامی هماهنگی از سوی کی یف- تل‌آویو بر مشروعیت بخشیدن به عملیات‌های تروریستی- خرابکارانه موساد علیه تأسیسات نظامی ایران باشد.

پس از حمله ناموفق چند ریزپرنده صهیونیستی به مجتمع‌های وابسته به وزارت دفاع در اصفهان، میخائیل پدولیاک مشاور رئیس جمهور اوکراین در توئیتی مدعی شد، این حمله تروریستی ارتباط مستقیم با جنگ اوکراین دارد. وی در ادامه نوشت: به شما هشدار دادیم و منطق جنگ به هیچ کس رحم نمی‌کند.

پس از این عملیات ناموفق، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی مدعی شد، عملیات پس از تماس میان مقام های آمریکایی- صهیونیستی و به وسیله موساد در داخل خاک ایران اجرا شد. به نظر می‌آید تبلیغات سیاسی-رسانه ای اخیر زلنسکی نیز با هدف زنده نگه داشتن خط اتهام نسبت به ایران و زمینه‌سازی برای خرابکاری‌های احتمالی رژیم صهیونیستی در ایران انجام شده باشد.

 ایجاد شکاف در روابط تهران و مسکو

موقعیت ژئوپلیتیکی، منابع طبیعی، ایدئولوژی تجدید نظرطلبانه و قدرت نظامی ایران و روسیه سبب شده است غربی‌ها ایجاد شکاف در روابط تهران و مسکو را با ابزار تحریم، عملیات روانی و حتی خرابکاری صنعتی- نظامی در دستور کار خود قرار دهند. در نظم سیال بین‌المللی، ایران نیز همانند سایر قدرت‌های منطقه‌ای همچون ترکیه، پادشاهی سعودی و امارات به دنبال گسترش روابط راهبردی با تمام بازیگران صحنه بین‌المللی، به‌ویژه قدرت‌های نوظهوری همچون چین و روسیه است.

در چنین شرایطی کشورهای حوزه یوروآتلانتیک به رهبری آمریکا سعی خواهند کرد با دور کردن قدرت‌های منطقه‌ای همچون تهران از مدار قدرت‌های نوظهور؛ جلوی شکل‌گیری پایه‌های نظم جدید بین‌المللی را بگیرند. به عبارت دیگر، غربی‌ها نگران همکاری کشورهای غرب آسیا با قطب‌های جدید قدرت در زمینه‌‌های راهبردی همچون انرژی، کریدورهای ارتباطی و نظامی هستند.

به اعتراف دولتمردان آمریکایی، همکاری‌های میان ایران و روسیه به سطح قابل توجهی ارتقا یافته که می‌تواند تهدید حیاتی علیه غرب باشد. در مقابل، تهران و مسکو بدون توجه به نارضایتی‌های واشنگتن، بروکسل یا تل‌آویو در حال تدوین نقشه راه همکاری راهبردی بلندمدت هستند. برای ایران روس‌ها قدرت ژئوپلیتیکی- نظامی به شمار می‌روند که می‌تواند در نظم سیال جهانی متحدی قابل اعتماد باشد.

به عبارت دیگر، مسکو نه تنها برخلاف غربی ها در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کند، بلکه همواره دخالت‌های غرب در ایران را محکوم کرده است. به عنوان نمونه سرگئی ناربشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه به آمریکا و انگلیس توصیه کرد از دخالت در امور داخلی ایران دست بردارند و به امور داخلی خود بپردازند.

 بهره سخن

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، نمایش اخیر زلنسکی را فرافکنی با هدف انحراف افکار عمومی و نمایش سیاسی توأم با ادعاهای بی‌اساس خواند. تهران بارها از تریبون‌های رسمی و کانال عمان اعلام کرده آماده مذاکرات کارشناسی بر سر ادعای بی‌اساس کی‌یف در  زمینه مشارکت در جنگ اوکراین است.

با وجود این، به نظر می‌آید غربی‌ها علاقه زیادی به کنار گذاشته شدن سیاست بی‌طرفی میانجی‌گرایانه از سوی تهران دارند. برخی کارشناسان بر این اعتقادند، به دلیل وابستگی اطلاعاتی- نظامی کی یف به رژیم صهیونیستی و آمریکا، دولتمردان و فرماندهان اوکراینی تصمیم گرفتند با تشدید حملات رسانه‌ای به ایران علاوه بر کمک به وضع تحریم‌های جدید علیه تهران، افکار عمومی جهان را نسبت به جمهوری اسلامی ایران، با برچسب جعلی «حامی جنگ» بدبین کنند./محمد بیات،  کارشناس مسائل بین‌الملل

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1250013

مهمترین اخبار ایران و جهان: