نیوز سیتی!
12 دی 1401 - 14:36

تحصیل 2 میلیون و 50 هزار نوسواد در کشور/ یک میلیون و 700 هزار نفر بی‌سواد هستند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نوسواد به فردی گفته می‌شود که در نهضت سوادآموزی تا سوم ابتدایی درس خوانده‌ ولی به ششم ابتدایی نرسیده است که شمار نوسوادان در کشور دو میلیون و ۵۰ هزار نفر است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در برنامه «صف اول» شبکه خبر در خصوص فعالیت نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: بحث سوادآموزی و آموزش بزرگسالان در کشور ما یک سابقه طولانی دارد؛ قبل از انقلاب هم جریان آموزش بزرگسالان با نام‌هایی مثل اکابر و  پیکار با بی‌سوادی داشتیم ولی هیچ کدام از این جریان‌ها منتج به هدف نشدند و بیشتر حالت شکلی پیدا کردند یعنی یک مدت بودند و بعد از بین رفتند.

وی با بیان اینکه هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸، حضرت امام (ره) فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی را صادر می‌کنند که این فرمان شروع یک جریان مردمی برای از بین بردن بیسوادی است، ادامه داد: در آن مقطع حدود ۴۸ درصد باسواد داشتیم و در در حال حاضر این عدد به ۹۷.۱ درصد رسیده است.

عبدی تصریح کرد: می‌شود گفت که یک جریان بسیار خوب آموزشی و توسعه سواد و یادگیری در کشور اتفاق افتاده است یعنی این افزایش ۵۰ درصدی عدد کمی نیست؛ مخصوصا که کشور ما جزو کشورهایی است که قوانین خاص برای باسوادی ندارد. مثلا بعضی از کشورها قوانین خاص دارند و اگر فردی باسواد نشود، خدمات اجتماعی دریافت نمی‌شود اما ما چنین الزاماتی را نداریم.

وی توضیح داد: البته این موضوع، کاری است که به ظرافت نیاز دارد؛ البته در سال ۹۳ هم اقداماتی برای الزام‌آور شدن باسوادی با ارائه لایحه‌ای به مجلس اتفاق افتاد اما این موضوع در دفتر بررسی و تطبیق مجلس به خاطر بحث ورود بحث سواد به معیشت و خدمات اجتماعی، مسکوت شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: شایسته یک نظام پیشرفته نیست که بی‌سواد داشته باشد؛ طبیعتا به جای اینکه خدماتی را محروم کنیم، باید بعضی مشوق‌های انگیزشی را برای باسوادی اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد افراد بی‌سواد کاهش یافته است، گفت: در گذشته نیمی از جمعیت بی‌سواد بود و مسلما سوادآموزی راحت‌تر انجام می‌شد؛ در حال حاضر بر اساس اعلام سازمان آمار، یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیسواد در کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال داریم و تعداد افراد بی‌سواد در سنین بالاتر بیشتر است یعنی هر چه سن پایین‌تر می‌آید، 

عبدی تصریح کرد: سه پایه تحصیلی در نهضت داریم؛ دوره اول، دوره سوادآموزی است که مربوط به افرادیست که بی‌سواد مطلق هستند؛ دروه دوم، انتقال است که برای نوسوادان محسوب می‌شود یعنی کسی که تا سوم ابتدایی درس خوانده‌ ولی به ششم ابتدایی نرسیده است که شمار نوسوادان، دو میلیون و ۵۰ هزار نفر است و دوره آخر هم، دوره تحکیم است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 950057

مهمترین اخبار ایران و جهان: