نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 10:44

استفاده از تولیدات داخلی باید یک فرهنگ عمومی شود

یک فعال فرهنگی_اجتماعی گفت: باید استفاده از تولیدات داخلی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم، آن هم با لحاظ محورهایی چون دوری از اسراف و تجمل گرایی که البته از نقش بی بدیل رسانه در این رابطه نباید غفلت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح اله دریکوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه نقش تولید در زندگی بشر از موضوعات غیر قابل انکار است که در آموزه‌های دینی نیز مورد توجه واقع شده است، عنوان کرد: تولید داخلی که حاصل تلاش و جدیّت آحاد جامعه است از چنان اهمیّتی برخوردار است که پیشرفت و استقلال اقتصادی یک جامعه را در پی خواهد داشت.

وی افزود: در سیره‌ی حضرات معصومین (ع) توجه به کشاورزان و دیگر تولیدکنندگان که نبض اقتصادی جامعه را در دست دارند، نمود ویژه‌ای دارد و بارها خطرات روی آوردن مردم به کالاهای بیگانگان را گوشزد کرده‌اند. 

فعال فرهنگی مذهبی با اشاره به اینکه ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی، ناامیدی آنان و دست برداشتن از تولید، بیکاری کارگران و از دست دادن شغل را به دنبال دارد، گفت: حمایت نکردن از تولید داخلی ضربه سنگین به تولید و اقتصاد ملی وارد می‌کند و باعث خروج سرمایه از کشور، ترویج فرهنگ بیگانه و تهدید اصالت‌های فرهنگی می‌شود.

دریکوند یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری را توجه ویژه به موضوع تولید ملی و حمایت از کالاهای داخلی است عنوان کرد و افزود: به طوری که امسال نیز در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال جدید، سال ١۴٠٢ را با عنوان سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری کردند. در واقع مقام معظم رهبری از یک سو تولید را علاج اصلی و ریشه بسیاری از مشکلات عنوان می‌کنند و از سوی دیگر به طور پیوسته بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان تاکید دارند. 

وی با بیان اینکه تولید و مصرف دو روی یک سکه هستند، گفت: آنچه در این زمینه متوجه مسوولان، فعالان اقتصادی اعم از تولید کننده، کارگر، سرمایه گذار و آحاد جامعه است، فرهنگ سازی ریشه‌ای و صحیح است که باید در این زمینه تلاش کرد تا در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت نتایج آن آشکار شود.

فعال فرهنگی مذهبی بیان کرد: از آنجایی که پشتوانه رونق تولیدات داخلی در هر جامعه‌ای اعتماد عمومی و مردمی است، باید در بین مردم برای استفاده از کالاهای تولید داخلی ایجاد انگیزه کرد. یعنی باید با راهکارهای عملیاتی و کاربردی در آحاد جامعه، با ایجاد انگیزش و افرایش اعتماد عمومی به عنوان یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در شکوفایی اقتصادی یک جامعه، به رونق تولید و حمایت از آن رسید. 

به گفته دریکوند اطلاع رسانی در خصوص محصولات تولید داخل می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه، ترغیب، تشویق و جلب اعتماد عمومی نسبت به استفاده از کالاهای تولید داخلی شود.

وی بیان کرد: توجه با استانداردهای لازم در محصولات و رعایت این استانداردها، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند تمایل مردم را به سمت خرید محصولات داخلی افزایش دهد. ارتقاء کیفیت، نوآوری، ابتکار و زیبایی نیز نقش مهمی در مصرف محصولات داخلی دارد.

این کارشناس فرهنگی مذهبی معتقد است: بازاریابی، نیازسنجی و به دنبال رفع نیاز واقعی مردم بودن یک ضرورت است که باعث جلب اعتماد مردم به تولیدات داخلی می‌شود.

دریکوند با بیان اینکه می‌توانیم با توجه به آموزه‌های عمیق دینی، سبک زندگی مختص خود که ویژگی خاص آن توجه به تولید و مصرف داخلی است را طراحی کنیم، عنوان کرد: باید استفاده از تولیدات داخلی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم، آن هم با لحاظ محورهایی چون دوری از اسراف و تجمل گرایی که البته از نقش بی بدیل رسانه در این رابطه نباید غفلت کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید استفاده از تولیدات داخلی را یک فریضه بدانند. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: «ما باید نسبت به اقتصاد ملی خودمان تعصب داشته باشیم». با توجه به هجمه شدید اقتصادی، همه آحاد جامعه باید در این رابطه احساس مسئولیت کنند، باید التزام جدی و جهادی داشته باشند، به سمت استفاده و مصرف تولیدات داخلی بروند.

پایان پیام /

منبع: فارس
شناسه خبر: 1157073

مهمترین اخبار ایران و جهان: