نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 12:15

ستم‌ستیزی شاکله اصلی شعر آئینی/ کلیشه جایی در اشعار آئینی ندارد

اردبیل - مداح اهل بیت(ع) در اردبیل گفت: زیبایی شعر می‌تواند شنونده را مجذوب خود کند اما آنچه باید مدنظر شاعران حوزه شعر آئینی باشد این است که به هیچ عنوان اسیر کلیشه و تکرار نباشند.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها؛ سولماز نعمتی: یکی از عواملی که در بقای فرهنگ عاشورایی سهیم است مداحان اهل بیت (ع) هستند که با ذکر مصیبت و ذکر فضائل خاندان وحی، مجالس حسینی را گرم و اشک عاشقانه شیعیان آل الله را جاری می‌سازند.

استان اردبیل مهد ترویج فرهنگ عاشورایی از ایام‌های گذشته در زمینه مداحی حرف اول را زده است و عشق به امام حسین (ع) را از دوران‌های دور تا امروز سینه به سینه از زبان مداحان اهل بیت می‌شنویم و برای مصیبت واقعه عاشورا سوگواری می‌کنیم.

«احمد رهبری» یکی از مداحان جوان و خوش صدا و اهل دل است که از دوران کودکی به همراه پدر مرحوم خود در ایام ماه محرم در مساجد و هیئت‌ها حضور داشته است و از همان دوران به یادگیری مداحی پرداخته است هم اکنون نیز با شاعران آئینی و پیرغلامان محلات مختلف مشغول فعالیت است و عشق به امام حسین (ع) را با نوحه خوانی و یادآوری واقعه کربلا به مردم نشان می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این جوان در زمینه مداحی، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

*لطفا بفرمائید از چه زمانی وارد دنیای مداحی شده‌اید؟

از سال ۱۳۷۱ توسط پدر مرحوم خود پا به هیئت‌های مذهبی گذاشته ام و رفته رفته به مداحی علاقمند شدم و علی رغم کودکی، بعد از ۱۰ سال حضور در هیئت‌های مذهبی مداحی را با نهایت شور و علاقه آغاز کردم.‌

*در حال حاضر با کدام شاعران ارتباط دارید و اشعار آن‌ها را می‌خوانید؟

در واقع مداح‌ها با اکثر شعرا در ارتباط هستند و منحصر به یک شاعر نیست ولی از شعر شعرای اساتیدی همچون معزی، انور، منزوی که در قید حیات نیستند و از شعرای دیگر از جمله استاد غفاری، هادی، فتح الهی، رجبی و منصوری بهره مند می‌شوم.

*در مسیری که در عرصه هیئت و مداحی آغاز کرده‌اید چقدر خودتان را موفق می‌دانید؟

موفقیت یک مداح به حسینی بودن و اعتقادات خالص او مربوط می‌شود و هر چقدر ریشه اعتقادات بیشتر، موفقیتش نیز بیشتر خواهد شد که می‌توانم بگویم بزرگترین موفقیت ما لقبی است که از هیئت و امام حسین به ما رسیده است.

*مراجع و روحانیتی که شما با آن‌ها در ارتباط هستید ذکر کنید.

از منبر آیت الله سید حسن عاملی و حجت السلام حسین انصاریان بیشتر بهره برده و در مجالس استفاده می‌کنم.

*تأثیر شعر خوب در عرصه مداحی چقدر است؟

با توجه به سطح تحصیلات و دانش امروزی مستمعین هیئت، باید شعری قوی با مضمونی تأثیرگذار را ارائه داد و این از زیبایی شعر است که شنونده را مجذوب و غرق در خود کرده و آثار مداح را متفاوت و متمایز نشان می‌دهد.

*اساتید مقدماتی شما در اردبیل چه کسانی بودند؟

اساتید من در عرصه مداحی آقایان کربلایی فرامرز دشتی، شهروز اردبیلی و ذوالفقار نژادی بودند که بعدها با شناخت صدا و سبک مداحی بیشتر از سبک بهروز سیفی بهره مند شده‌ام.

*دوست دارید مخاطب شما چگونه باشد؟

مخاطب ما در وهله اول باید حسینی و بی ریا و در وهله بعد باید باسواد، آگاه و با معرفت باشد.

*امکانات اردبیل را در زمینه مداحی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه در این زمینه امکانات فراهم است. وجود هیئت‌های مذهبی و مداحان و اساتید بزرگوار که همیشه در دسترس بوده و می‌توان بهره مند شد.

*اگر یکی از علما به مداحی شما انتقاد کند، چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟

قطعاً باید با جان دل انتقادات را قبول کرد و سعی داشت که مورد انتقادی را اصلاح کرد، زیرا پیشرفت در هر کاری ملزم در پذیرفتن انتقادات و رفع موارد به وجود آمده است.

*فرق بین مداحی دیروز و امروز را در چه می‌بینید؟

فرق مداحی امروز با گذشته، بیشتر در موسیقی‌هایی است که در مجالس ارائه می‌شود، در مداحی دیروز بیشتر از روضه‌ها و شعرهای معمولی استفاده می‌شد که امروز این موارد منسوخ و شعرهای ناب با آهنگ‌های جدید جایگزین شده است.

*برای مداحان تازه وارد چه توصیه‌ای دارید؟

در ابتدا به جا آوردن نماز و عبادت برای یک مداح ضروری است. دوم شناخت خود و معرفت به ائمه اطهار و همچنین پرهیز از کارهای ناشایست و یاد گرفتن دستگاه‌های موسیقی سنتی برای مداحی لازم و ضروری است.

*توصیه شما به شاعران آئینی چیست؟

اجتناب از سوژه‌هایی که فاقد منابع موثق است و همچنین به تصویر کشیدن پیام‌های واقعی عاشورا و نهضت ائمه معصومین (ع) که از وظایف اصلی شاعران آئینی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1408473

مهمترین اخبار ایران و جهان: