نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 14:08

ذوق‌زدگی نتانیاهو از طرح آمریکا برای طرح اتصال هند به اروپا

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طرح جاه‌طلبانه جدید آمریکا برای تقابل با ابتکار «یک جاده یک کمربند» چین و تسریع تجارت بین هند و اروپا از طریق عربستان، امارات، اردن و فلسطین اشغالی استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به توافق تسریع تجارت میان هند و اروپا از طریق عربستان سعودی، امارات، اردن و فلسطین اشغالی که توافقی در تقابل با طرح «یک جاده، یک کمربند» چین به شمار می‌آید، واکنش نشان داد.

وی تصریح کرد: «اسرائیل در قلب یک پروژه بین‌المللی بی‌سابقه قرار دارد، پروژه‌ای که زیرساخت‌های میان آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل می‌کند. این ارتباط به یک چشم‌انداز بلندمدت منجر می‌شود که چهره خاورمیانه و اسرائیل را تغییر خواهد داد».

به نوشته وبگاه صهیونیستی «i۲۴»، نتانیاهو در ادامه با اشاره به اعلام «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در خصوص برنامه‌ریزی برای ساخت «یک راه آهن و کریدور حمل و نقلی» که هند را به خاورمیانه و اروپا متصل می‌کند و از عربستان سعودی و فلسطین اشغالی می‌گذرد، گفت: «این خبری است که ما را به سوی یک دوران جدید از یکپارچگی و همکاری منطقه‌ای و جهانی منحصر به فرد و بی‌سابقه سوق خواهد داد».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه با ذوق‌زدگی تصریح کرد: «دوست دارم از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دولت او برای تلاش بزرگی که ما را به اعلام تاریخی امروز رساند، تشکر کنم. چند ماه پیش، ایالات متحده برای غنیمت شمردن این فرصت تاریخی با ما تماس گرفت. از آن زمان تاکنون، تماس‌های دیپلماتیک فعالی برای دستیابی به دستاوردهای امروز انجام داده است».

شنبه (دیروز، ۹ سپتامبر)  رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس جی ۲۰ در دهلی‌نو از تدوین یک طرح جاه‌طلبانه برای اتصال هند به خاورمیانه و اروپا از طریق عربستان و امارات پرده برداشت و اعلام کرد که این یک پروژه زیرساختی بین‌المللی بزرگ برای اتصال هند، خاورمیانه و اروپا از طریق راه‌آهن، خطوط کشتیرانی، کابل‌های داده پرسرعت و خطوط لوله انرژی با همکاری اردن و  رژیم صهیونیستی است. 

از سوی دیگر «جان فاینر» معاون مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا نیز توضیح داد: «یادداشت تفاهم پیشنهادی برای کریدور حمل و نقل ریلی و کشتیرانی بین کشور‌های ایالات متحده آمریکا، هند، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا و سایر کشور‌های عضو گروه ۲۰ خواهد بود. این پروژه پتانسیل عظیمی دارد، اما دقیقا نمی‌دانم چقدر طول خواهد کشید».

گفته می‌شود که این طرح بایدن در تقابل با ابتکار «کمربند و جاده» چین است که ایران در قلب آن قرار دارد، طرحی چین از یک دهه پیش در حال اجرای آن است و چهار قاره را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

«الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز گفت: «من از پیشنهاد جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در خصوص پروژه اتصال قاره‌ای که هند را از طریق خلیج [فارس] به دریای مدیترانه متصل می‌کند، استقبال می‌کنم. وزارت خارجه به تلاش‌های خود برای تقویت پیوند بین کشورهای عضو توافق ابراهیم (عادی‌سازی روابط) و اسرائیل ادامه می‌دهد.. زمان انتقال کالا از طریق کشورهای حوزه خلیج [فارس] به اسرائیل و از آن‌جا به اروپا و نیز هزینه‌های حمل و نقل بسیار کاهش می یابد و مسیر آن به صورت بی‌سابقه‌ای کوتاه می‌شود. این بخشی از چشم انداز صلح منطقه‌ای و آخرین ثمره توافق ابراهیم است که ۳ سال پیش امضا شد . امری که چهره خاورمیانه را تغییر می‌دهد، ثبات و رفاه مردم منطقه را افزایش می‌دهد و هزینه‌های معیشتی شهروندان اسرائیل را کاهش می دهد».

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1492973

مهمترین اخبار ایران و جهان: