نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 15:57

سیستم اعلام حریق چگونه کار می کند و در کجا کاربرد دارد؟

سیستم اعلام حریق یکی از مهم ترین سیستم های حفاظتی و نظارتی در ساختمان های مسکونی و تجاری، اماکن، انبارها، کارخانجات صنعتی و تولیدی است .

سیستم اعلام حریق یکی از مهم ترین سیستم های حفاظتی و نظارتی در ساختمان های مسکونی و تجاری، اماکن، انبارها، کارخانجات صنعتی و تولیدی است که با مجموعه ای از قطعات الکترونیکی ساخته شده است و با بهره گیری از دتکتورها و حسگرهای تشخیص حریق و آتش، می تواند در صورت هر گونه بروز آتش سوزی و حریق در بخش های مختلف، به سرعت آن را شناسایی کرده و با فعال کردن سیستم اعلام حریق از گسترش دامنه آتش سوزی جلوگیری نماید. سیستم اعلام حریق با استفاده از دتکتورها و حسگرهای حساس به شعله آتش، دود یا انواع گازهای خطرناک ناشی از آتش، می توانند وقوع حریق را به سرعت و با حساسیت بالا شناسایی کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهد.

سیستم اعلام حریق در کجا کاربرد دارد؟

اگر در یک ساختمان بزرگ مسکونی یا تجاری یا در انبار مواد اولیه یا بخش هایی از یک کارخانه بزرگ صنعتی و تولیدی، بر اثر اتصالات الکتریکی یا هر گونه عامل دیگری آتش سوزی و حریق اتفاق بیفتد، در صورتی که سیستم اعلام حریق در آن ناحیه وجود نداشته باشد، ممکن است دامنه آتش سوزی گسترش یافته و به بخش ها و طبقات دیگر نیز نفوذ پیدا نماید. در این صورت مهار آتش بسیار سخت و دشوار و گاه غیر ممکن خواهد بود و خسارات هنگفت و گاه جبران ناپذیری ایجاد می کند. سیستم اعلام حریق در ابتدای بروز آتش با استفاده از حسگرهای دود، شعله آتش و گازهای ناشی از آتش، به سرعت فعال شده و با اعلام هشدار و حضور به موقع در آن مکان از انتشارآتش و گسترده شدن آن جلوگیری می شود و جلوی خسارات بزرگ تر گرفته می شود. سیستم اعلام حریق در بیمارستان ها، هتل ها، اماکن اقامتی و گردشگری، کارخانجات مختلف، مجتمع های مسکونی، اداری و تجاری قابل نصب و اجرا می باشد.

انواع سیستم های اعلام حریق کدامند؟

سیستم های اعلام حریق به دو نوع سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و سیستم اعلام حریق متعارف تقسیم می شوند. در ادامه این مقاله در مورد این دو سیستم توضیحاتی ارائه می دهیم.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر: سیستم اعلام حریق آدرس پذیر شامل مجموعه ای از تجهیزات الکترونیکی است که در کنار اعلام حریق، محل دقیق وقوع آتش سوزی را نیز مشخص می کند و با کد گذاری و آدرس دهی دقیق هر کدام از ادوات و حسگرها قابل ردیابی هستند و در صورت وقوع حریق می توان به سرعت از محل وقوع آتش سوزی اطلاع یافت.

سیستم اعلام حریق متعارف: سیستم اعلام حریق متعارف از یک پنل مرکزی، تجهیزات شناسایی آتش سوزی مانند دتکتورها و حسگرهای مختلف از قبیل آژیر، صوتی و نوری تشکیل یافته که در صورت بروز حریق هشدار می دهد. نقطه ضعف این سیستم این است که در هنگام اعلام حریق، مکان اعلام وقوع حریق را تعیین نمی کند. سیستم اعلام حریق متعارف از قیمت ارزان تری نسبت به انواع پیشرفته تر برخوردار است و برای ساختمان های کوچک مناسب است.

سیستم اعلام حریق ایمن و با کیفیت از کجا تهیه کنیم؟

شرکت ساریان سیستم نوین در حدود دو دهه در زمینه ارائه راهکارهای مهندسی حریق و تولید و ارائه تجهیزات سیستم اعلام حریق ، انواع دتکتورها و حسگرها، سیستم اطفاء حریق و سیستم اعلام سرقت فعالیت دارد و تمامی سیستم های این شرکت دارای برندهای معتبر، تاییدیه های معتبر بین المللی و مورد تایید سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی می باشند. اگر به دنبال خرید دتکتور شعله با کیفیتی منحصر به فرد هستید، شرکت ساریان سیستم نوین انواع دکتور شعله را با کیفیت تضمینی به شما ارائه می کند. شرکت ساریان سیستم نوین نماینده بهترین و معتبرترین برندهای مربوط به سیستم اعلام حریق و سیستم اطفاء حریق بوده و نیاز تمام مشتریان را پاسخگو می باشد.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564673

مهمترین اخبار ایران و جهان: