نیوز سیتی!
07 دی 1402 - 11:53

تولیدی دانش‌بنیانی برای خداحافظی با کشت سنتی نشاء

فعالان یک شرکت دانش‌بنیان در کرمانشاه توانستند با تکیه بر تخصص و دانش فنی بومی، بنیانگذار صنعت نشای مکانیزه در ایران شوند و با ماشین‌آلات ساخت خود ۹۰ درصد گلخانه‌های تولید نشاء را مجهز و مکانیزه کرده و واردات این ماشین‌آلات را به صفر نزدیک کنند.

خبرگزاری فارس- کرمانشاه؛ پرستو چمنی، سابقه جذب شرکت‌های فناور در کرمانشاه به سال ۱۳۸۴ برمی‌گردد که با راه‌اندازی پارک علم و فناوری در سال ۱۳۸۶ تحت حمایت قرار گرفتند.

علی‌رغم تمام چالش‌ها و مسائلی که در کشور با آن روبه رو هستیم حوزه فناوری در استان کرمانشاه یک حوزه روبه رشد است. آنگونه که سیامک آزادی رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه می‌گوید: درخواست و پذیرش تیم‌های نوآورانه جدید در حوزه‌های مختلف در مجموعه پارک و مراکز رشد استان یک فرایند افزایشی دارد و گویای این است که دانش‌آموختگان دانشگاهی که پیش از این بیشتر اولویت برای مشاغل دولتی داشتند، الان تمایل برای ورود به حوزه نوآورانه دارند. 

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ تاکنون بیش از ۷۵۰ واحد فناور تحت حمایت قرار گرفته است، ادامه داد: در حال حاضر در مجموعه پارک علم و فناوری ۳۲۵ واحد فناور داریم که بیش از ۷۰ درصد این واحدها از مرحله تولید نمونه اولیه گذشته و وارد مرحله پایلوت نیمه‌صنعتی و صنعتی شده‌اند. 

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه تصریح کرد: از ۳۲۵ واحد فناوری تحت حمایت مجموعه پارک علم و فناوری ۸۸ شرکت دانش‌بنیان هستند، البته شرکت‌های زیادی الان درخواست اخذ گرید دانش‌بنیانی را دارند که پرونده آن‌ها در کارگروه تخصصی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی داریم که از مرحله نوپایی به شرکت‌های رشد یافته و توسعه یافته تبدیل شده و ساختارهایی در زیر مجموعه ایجاد کرده‌ در این بخش‌ها حداقل ۲۲ محصول داریم که الان تنها تولیدکننده آن هستیم و بخشی هم جایگزین واردات شده است.

آزادی راه‌اندازی کسب و کارهای فناورانه و نوپا را نویدبخش یک اتفاق خوب در استان(حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان) دانست و گفت: در حوزه‌های مختلف همچون حوزه صنایع شیمیایی، تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ در مجموعه پارک کارهای خوبی صورت گرفته  که امیدواریم این فرصت بی‌نظیری که استان با آن روبه رو است تبدیل به ثروت و اقتصاد شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی حرف برای گفتن دارند که در این راستا خبرنگار فارس به سراغ یکی از این شرکت‌ها رفته که توانسته تقریبا تمام نیازهای کشور را با بهره‌گیری از دانش بومی در صنعت مکانیزه نشاء تأمین کند.

 گلخانه‌ مدرن تولید نشاء

 

فارس- خودتان را معرفی کنید؟

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان- مازیار نامداری متولد ۱۳۶۲ دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی گلخانه دانشگاه تهران، که در حال حاضر مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فناورانه در زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی هستم.

فارس- در مورد شرکت دانش‌بنیان خود توضیحاتی بفرمایید؟

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان- امروزه بشر برای تأمین امنیت غذایی، بالا بردن تنوع در تولیدات کشاورزی، افزایش کیفیت و تولید در واحد سطح، به استفاده از تکنولوژی روی آورده است که کشور ایران بدلیل تنوع اقلیمی و شرایط مناسب برای تولیدات کشاورزی به‌ویژه باغی و محدودیت‌های مثل کمبود منابع آبی لازم است از فناوری‌های جدید برای رسیدن به این مهم استفاده کند.

 

 

خط تولید نشا، بوم آبیاری، انواع بذرکار سینی نشاء، انواع سینی نشاء، طراحی و گلخانه‌های تولید نشاء، سامانه آنلاین خرید فروش نشاء و محصولات و تجهیزات کشاورزی، طراحی و احداث کارخانه‌های تولید گیاهی در محیط بسته با نور مصنوعی و تکنولوژی تولید گیاهان به روش کشت بافت و نشاء پیوندی، از جمله ماشین‌آلاتی است که شرکت ما تولید می‌کند.

شرکت فن‌آوران ما بنیانگذار صنعت نشای مکانیزه در ایران است و یک زنجیره از تمامی فرایندهای این صنعت را به بازار معرفی و در توسعه آن تلاش کرده است.

فارس- دلیل اصلی و مهم شما برای رفتن به سمت و سوی این فعالیت چه بود؟

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان-  نیاز بازار و نبود نمونه داخلی از این قبیل ماشین‌آلات در کشور، ما را به این سمت و سو، سوق داد.

طراحی گلخانه‌های تولید نشاء

 

این شرکت توانسته ۹۰ درصد گلخانه‌های تولید نشاء را با ماشین‌آلات ساخت خود مجهز و مکانیزه کند و واردات این ماشین‌آلات را به صفر نزدیک کند.

سرعت تولید و دقت در کار ما در مقایسه با نمونه خارجی بالاتر است به طوریکه پوشش‌دهی کامل نیاز مشتریان و گلخانه‌داران را دارد، کیفیت طراحی و ساخت ماشین‌آلات شرکت ما با ماشین‌آلات اروپایی برابری می‌کند.

 

 

فارس- در مورد هزینه‌ها و حمایت‌های مربوط به فعالیت خود بفرمایید؟

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان-  در آغاز فعالیت جهت ساخت نمونه اولیه و معرفی به بازار با توجه به اینکه سرمایه محدودی در اختیار داشتم از حمایت‌های پارک علم و فناوری کرمانشاه بهره گرفتیم و به عنوان یک شرکت فناور این محصول و سایر محصولات تولیدی شرکت را به مرحله تولید صنعتی رساندیم.

حمایت‌های مالی پارک اعم از اختصاص فضای تولید و اداری و حمایت‌های معنوی شامل برگزاری دوره‌های آموزشی و نمایشگاه‌های داخلی شامل حال ما شده است.

فارس- در زمینه این فعالیت با چه مشکلاتی مواجه هستید؟ 

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان- کمبود نیروی انسانی ماهر، عدم حمایت‌های بخش دولتی برای توسعه فروش این محصول و کمبود منابع مالی برای افزایش سطح تولید و طراحی محصولات جدید و همچنین اختصاص به واحد تحقیق و توسعه از جمله مشکلات شرکت است.

فارس- از بازار فروش بگویید؟

 

 

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان- تاکنون بیش از ۹۰ درصد از گلخانه‌های فعال تولید نشاء در کشور توسط محصولات این شرکت تجهیز و مکانیزه شده است و به چندین کشور همسایه نیز صادرات داشته‌ایم. 

 تجهیز و مکانیزه کردن گلخانه‌ها

 

فارس- در مورد اعضای شرکت بفرمایید؟

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان- این شرکت متشکل از یک تیم مدیریتی جوان و تحصیل کرده و بیش از ۱۰ نفر فارغ‌التحصیل دکتری و کارشناسی ارشد فعال در واحد تحقیق و توسعه است.

فارس- سخن پایانی؟

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان- تکنولوژی نشاء در بسیاری از کشت‌ها جایگزین بذرکاری مستقیم در مزارع و گلخانه‌ها شده به لطف این تکنولوژی علاوه بر تولید سبزی و سیفی نیاز داخل با تولید محصول باکیفیت صادرکننده این محصولات کشاورزی نیز هستیم.

شرکت دانش‌بنیان ما با بهره‌گیری از دانش بومی توانست صنعت مکانیزه نشاء را در داخل کشور بومی‌سازی و زمینه توسعه این صنعت را فراهم کند و با ایجاد یک زنجیره ارزش در کشور، تقریبا تمام نیازهای کشور را تامین کرده‌ایم.

ما با نگاه امیدوارانه به آینده کاری خود به فکر تولید محصولات جدید اعم از کارنده‌های مدرن و ربات‌های هوشمند گلخانه‌ای هستیم.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1618773

مهمترین اخبار ایران و جهان: