نیوز سیتی!
16 دی 1402 - 23:20

از وحدت شنیداری تا پرداختن به موسیقی عربی در جشنواره موسیقی نواحی ایران

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری محمدعلی مرآتی با اجرای موسیقی لالایی قشقایی ضمن همدردی با خانواده شهدای کرمان کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شنبه ۱۶ دی‌ماه در تالار رودکی آغاز به کار کرد.
وحدت شنیداری؛ هدف جشنواره شانزدهم
جشنواره پانزدهم به موسیقی نواحی فارسی زبان‌ها معطوف بود. امسال در جشنواره شانزدهم به موسیقی عربی منطقه و همسایگان ایران پرداخته شده است. هدف اصلی این دوره از جشنواره، اعتدال و وحدت شنیداری برای تمام مناطق ایران است. جشنواره موسیقی نواحی امسال در دومرحله و ۵منطقه برگزار شد.
آغاز کار جشنواره با اهدای قطعه ای به شهدای کرمان
جشنواره شانزدهم موسیقی نواحی ایران با اجرای لالایی موسیقی قشقایی برای همدردی با خانواده و شهدای کرمان توسط حسینعلی سعادتی راد آغاز به کار کرد. لالایی، موسیقی صبحگاهی و یرقه پایانی از بخش های اجرای مقام (کرنا و نقاره_ قشقایی) بود.
گروه دوم از اجرای اول شب نخست را (گروه نوازی، عربی هورنشینی) با اجرای ۳ قطعه با سرپرستی باسم حمادی و حمید هواشمی به اجرا پرداختند. اجرای این گروه ۶ نفره با تشویق و همراهی حاضرین در سالن همراه بود.
بعضی از موسیقی های آوازی خصوصیاتی دارند که نیازی به ساز ندارد. در بخش بعدی شفیع خالدی کیمنه ای یکی از هنرمندان بزرگ کردستان، موسیقی آوازی را با مقام  کردی هورامی ( سیاچمانه) در ۳ بخش اجرا کرد.
موسیقی کردی تنوع بسیار زیادی دارد که گروه کردی مکریانی به سرپرستی هاوره شاهین پور و خوانندگی رحمان اولا با ضرب امید دباغی به بخشی از اجرای موسیقی کردی در ۵قطعه پرداختند.
همچنین گروه موسیقی سنتی دورنا با نوازندگان عاشیق آذربایجانی به سرپرستی ایرج خداوردی و گروه تنبور نوازی کردی به سرپرستی عادل کمالی بود که به اجرا پرداختند.
قابل ذکر است، مرحله دوم از برگزاری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری محمد علی مراتی که با شیوه‌ای متفاوت نسبت به دوره‌های گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفته، از امشب شانزدهم دی ماه تا پایان روز سه شنبه نوزدهم دی ماه در تالار رودکی تهران میزبان گروه‌های مختلفی از شهرهای مختلف کشور و هنرمندانی از سه کشور هم جوار ایران است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1628929

مهمترین اخبار ایران و جهان: