نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 18:58

۱۴۰ هزار مترمکعب به ظرفیت شیرین‌سازی آب دریا در بوشهر افزوده شد

بوشهر- استاندار بوشهر گفت: اکنون عملیات ساخت آب‌شیرین‌کن‌های جدید به ظرفیت ۱۴۰ هزار مترمکعب در استان بوشهر آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده بعد از ظهر شنبه در جمع مسئولان استان بوشهر با بیان اینکه یکی از موضوع‌ها و معضلات اجتماعی در سنوات قبل در حوزه آب بوده است اظهار داشت: تأمین آب امروز در کشور موضوع مهمی محسوب می‌شود چون اقلیم جغرافیایی ایران خشک، میزان بارش باران کم و مصرف آب بی‌رویه و این مهم مشکل کلی ایران در حوزه تأمین آب است.

وی با اشاره به تنش‌های شدید آب در سال‌های گذشته اضافه کرد: ۹۰ درصد آب شرب مصرفی در شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی استان بوشهر خارج از استان تأمین می‌شد و شدیداً این استان دچار تنش آب آشامیدنی بود و اجتماعات بزرگی به سبب قطعی آب شکل می‌گرفت.

استاندار بوشهر یکی از اقدامات مهم و مؤثر دولت انقلابی و مردمی آیت‌الله رئیسی را تمرکز بر موضوع تأمین آب دانست و خاطرنشان کرد: موضوع حل آب در استان بوشهر اقدامات مهمی در ۲ موضوع به جد اجرایی شد و بخشی آن به نتیجه رسیده و بخشی هم بر اساس برنامه زمان‌بندی وارد مدار تولید و بهره‌برداری می‌شود.

محمدی‌زاده با بیان اینکه در مجموع اکنون وضعیت تأمین آب در استان بوشهر قابل قبول است و در شرایط مطلوب قرار دارد به حوزه ساخت سد پرداخت و گفت: ۳ سد نیمه تمام در استان بوشهر در ۱.۵ تا ۲ سال گذشته تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید و موجب افزایش حجم ظرفیت و میزان ذخیره آب پشت سدها شد.

ساخت ۲ سد در استان بوشهر

وی با اشاره به تسریع در ساخت ۲ سد دیگر استان بوشهر به ظرفیت ۴۵۰ و ۱۶۰ میلیون مترمکعب خاطرنشان کرد: با منابع اعتباری که دولت سیزدهم و وزارت نیرو تأمین کرد اکنون ۲ سد «دالکی و دشت پلنگ» با سرعت بسیار خوب و قابل قبولی در حال ساخت است و مجریان و پیمانکاران این پروژه‌ها قول آبگیری آنها تا پایان سال آینده داده‌اند.

استاندار بوشهر اضافه کرد: در کنار ساخت سد که ظرفیت تأمین آب شرب و کشاورزی استان بوشهر افزایش می‌دهد روی موضوع آب‌شیرین‌کن‌ها در استان خیلی کار شده است.

محمدی‌زاده با بیان اینکه قبل از استقرار دولت سیزدهم ظرفیت تولید آب از تأسیسات آب‌شیرین‌کن استان بوشهر ۳۰ هزار مترمکعب بود تصریح کرد: اکنون با تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن نیمه تمام و تعطیل شده، ظرفیت تولید آب شرب از این تأسیسات به ۱۰۱ هزار تا ۱۰۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز رسیده است و آب تولیدی آنها، وارد شبکه آبرسانی شهرها و روستاهای استان برای مصرف می‌شود.

تکمیل واحدهای آب‌شیرین‌کن

وی بیان کرد: در کنار تکمیل واحدهای آب‌شیرین‌کن نیمه‌کاره قبلی که یکی از بزرگترین آنها آب‌شیرین‌کن مپنا در ساحل بوشهر بود و در سفر دوم رئیس جمهور به بوشهر در اسفند ماه گذشته افتتاح شد، واحدهای جدید به دستور دولت در نقاط مختلف استان آغاز شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه دولت از این تصمیمات و طرح‌ها حمایت ویژه می‌کند اضافه کرد: اکنون با ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز طرح‌های جدید شیرین‌سازی آب دریا در استان بوشهر آغاز شده است.

محمدی‌زاده یکی از طرح‌های آب‌شیرین‌کن در بوشهر را به ظرفیت ۷۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در نیروگاه اتمی بوشهر دانست و اضافه کرد: این طرح به دستور رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آغاز شد و با سرکشی از آن اکنون کارگاه این طرح فعال و پر کار است که ان‌شاء‌الله حداکثر تا ۲ سال آینده به مدار تولید می‌رسد.

وی اضافه کرد: در حوزه تأمین آب اقدامات اساسی در استان بوشهر انجام شده و ان‌شاءالله تا سال‌های آینده تا پایان دولت سیزدهم حداکثر تا آماده شدن سدها و تأسیسات آب‌شیرین‌کن، استان بوشهر در موضوع آب به خودکفایی و استقلال کامل می‌رسد و مشکل اصلی این استان حل می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1427474

مهمترین اخبار ایران و جهان: