نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 06:07

یونان: نیروهای مسلح ما برای دوره بی ثباتی پس از اردوغان آماده می‌شوند

وزیر دفاع یونان روز دوشنبه گفت، ارتش یونان باید برای هرگونه احتمالی پس از خاتمه دوران ریاست جمهوری «اردوغان» در ترکیه آماده باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر دفاع یونان روز دوشنبه گفت که این کشور باید نیروهای مسلح خود را برای «بی ثباتی احتمالی» پس از پایان دوره ریاست جمهوری «رجب طیب اردوغان» در ترکیه آماده کند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، «نیکوس دندیاس» وزیر دفاع یونان در مصاحبه‌ با روزنامه «کاثیمرینی» گفت:«ما نمی‌دانیم با رفتن اردوغان چه اتفاقی برای ترکیه خواهد افتاد؟»

او گفت:«همیشه بی ثباتی در طول جانشینی یک رهبر قدرتمند وجود دارد. این بدان معناست که باید برای هرگونه احتمالی قبل از سال ۲۰۳۰ آماده باشیم.»

وزیر دفاع یونان در ادامه افزود:«به طور کلی، منطقه منابع بی‌ثباتی زیادی در اطراف خود دارد که ما را به داشتن نیروهای مسلح پیشرفته ملزم می‌کند.»

اخیرا مشاور رئیس جمهور ترکیه  با بیان اینکه موازنه قوا بین  ترکیه و یونان پس از کمک نظامی غرب به آتن تغییر کرده، گفت که کار ارتش ترکیه دشوارتر شده است.

«مسعود حکی کاشین» مشاور رئیس جمهور ترکیه در امور امنیتی و سیاست خارجی که خود افسر سابق نیروی هوایی ترکیه نیز بود، گفت که برتری هوایی پس از خرید هواپیماهای جنگنده جدید به یونان خواهد رسید.

طبق اعلام ستاد نیروی هوایی یونان، پیشنهاد ایالات متحده مربوط به فروش ۲۰ جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ۲ به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار است. این مبلغ شامل زیرساخت‌های لازم در پایگاه هوایی برای استقرار این جنگنده و برای سامانه‌های ارتباطی و اتصال آن‌ها با پدافند هوایی یونان خواهد بود.

با توجه به چراغ سبز آمریکایی‌ها، اولین جنگنده از ۲۰ جنگنده اف-۳۵ باید سال ۲۰۲۶ به نیروی هوایی این کشور تحویل داده شود و آخرین آن نیز پنج سال بعد خواهد بود.

به گفته یونان، دستیابی به جنگنده اف-۳۵ امکان برداشتن گام بزرگ دیگری جهت برتری مطلق هوایی برابر ترکیه است.

یونان بالاترین بودجه دفاعی را به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی در میان تمامی متحدان ناتو دارد. این کشور سفارش‌های چند میلیارد یورویی برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ و جت‌های «رافال» ساخت فرانسه داده است.

«جورج گراپتریتیس» وزیر امور خارجه یونان نیز بر ارتقای ارتش این کشور با خرید جنگنده‌های اف-۳۵ تاکید کرد.

گراپتریتیس سطح روابط با آمریکا را در سال‌های اخیر را ستود و گفت:«ما سیاست معاملاتی انجام نمی‌دهیم، ما سیاست بین‌المللی اصولی انجام می‌دهیم و همه به آن احترام می‌گذارند. آمریکا می‌داند بازیکن معتبر منطقه‌ای کیست.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1639235

مهمترین اخبار ایران و جهان: