نیوز سیتی!
19 بهمن 1402 - 19:50

ایران در جمع ۴ کشور تولید دستگاه طیف سنج مغناطیسی قرار گرفت

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ساخت دستگاه طیف سنج جرمی مغناطیسی ایرانیوم در سایت شهید احمدی روشن نطنز توسط متخصصان کشورمان، گفت: انحصار تولید این دستگاه در اختیار آمریکا، انگلیس و آلمان بود اما دانشمندان صنعت هسته‌ای کشورمان طی چهار سال کار پژوهشی طاقت‌فرسا توانستند دستگاه راهبردی ایرانیوم را بسازند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، عصر امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه روایت پیشرفت که با موضوع تشریح دستاوردهای دو ساله دولت مردمی در محل نمایشگاه‌های دائمی آستان قدس رضوی برپا شده است، به جایگاه علمی ایران اشاره و اظهار کرد: جایگاه علمی ایران در این ایام تبلور ویژه ای داشته است.

وی افزود: دستیابی به فناوری‌های پیچیده هسته‌ای در این شرایط سخت به‌هیچ‌وجه راحت نبوده است اما دانشمندان جوان کشورمان بدون استفاده از ظرفیت بیگانگان به آنها دست یافتند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه متاسفانه به دلیل استانداردهای دو گانه از ابتدا با صنعت هسته ای ایران همکاری نکردند و حتی اجازه ندادند جمهوری اسلامی ایران صنعت هسته ای را در اختیار بگیرد، اظهار کرد: هماهنگی‌ها رو به پیشرفت است و امیدوار هستیم همین رویه تداوم داشته باشد تا بتوانیم فضایی را که دشمنان برای صنعت هسته‌ای ایجاد می‌کنند، بشکنیم و اجازه ندهیم بیش از این در کارمان اخلال به وجود بیاورند.

اسلامی با اشاره به ساخت دستگاه طیف سنج جرمی مغناطیسی ایرانیوم در سایت شهید احمدی روشن نطنز توسط متخصصان کشورمان، گفت: انحصار تولید این دستگاه در اختیار آمریکا، انگلیس و آلمان بود اما دانشمندان صنعت هسته‌ای کشورمان طی چهار سال کار پژوهشی طاقت‌فرسا توانستند دستگاه راهبردی ایرانیوم را بسازند. 

وی افزود: این دستگاه هم در خطوط تولید و فرآیند آزمون صنعت هسته‌ای و هم در پتروشیمی‌ها برای طیف‌سنجی ایزوتوپی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 معاون رئیس‌جمهور در ادامه با اعلام آغاز عملیات بتن ریزی ساختمان اصلی راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات اصفهان، همچنین از افتتاح و راه اندازی پروژه واحد نیمه صنعتی تولید هگزا فلوارید تلوریم در سایت ufcاصفهان خبر داد. 

پایان پیام/ ۷۰۰۸۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1665579

مهمترین اخبار ایران و جهان: