نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 20:28

فشار کشورهای غربی بر امارات برای کاهش تجارت با روسیه

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از قصد مقام‌های غربی برای تحت فشار گذاشتن امارات متحده عربی برای کاهش تجارت با روسیه خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه وال استریت ژورنال امروز (دوشنبه) به نقل از منابع آمریکایی و اروپایی نوشت، مقام‌های آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا مشترکا قصد دارند امارات متحده عربی را در چند روز آینده برای آنکه کالاهای دارای کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی را به دست روسیه نرساند تحت فشار بگذارند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مقام‌های آمریکا و چند کشور اروپایی از امروز دوشنبه شروع به سفر به امارات می‌کنند تا تلاش مشترک برای جلوگیری از آنچه دست یافتن روسیه به کالاهای دارای کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی همچون تراشه‌های کامپیوتری و قطعات الکترونیکی عنوان شده، را به پیش ببرند.

مقام‌های غربی بر مبنای این ادعا که اجناس دارای کاربری دوگانه نظامی و غیرنظامی ممکن است از طریق امارات به روسیه وارد شود، به دنبال درخواست از ابوظبی برای متوقف کردن ارسال کالاها به روسیه هستند.

مقام‌های غربی برنامه دارند در سفر امروز خود به امارات به رغم این که این کشور حوزه خاورمیانه از وضع تحریم علیه روسیه به بهانه جنگ در اوکراین سر باز زده،‌ به آن درباره تجارت با روسیه هشدار داده و از ابوظبی بخواهند تجارت با مسکو را متوقف کند.

خبرگزاری «رویترز» نوشت، امارات متحده عربی به همراه روسیه عضو گروه نفتی «اوپک پلاس» است و با وجود فشارهای غربی‌ها به امارات برای مشارکت در منزوی کردن روسیه به بهانه جنگ اوکراین، روابط خوبی را با مسکو حفظ کرده است.

یک مقام اماراتی در واکنش به این گزارش وال استریت ژورنال به خبرگزاری رویترز گفت: «امارات پایبندی سفت و سخت به تحریم‌های سازمان ملل و فرآیند‌های قدرتمند برای برخورد با نهادهای تحریم شده توسط این سازمان دارد. امارات دائما صادرات محصولات با کاربری دوگانه نظامی و غیر نظامی را تحت چارچوب قانونی خود برای کنترل صادرات رصد می‌کند.»

این مقام اماراتی مدعی شد، کشورش با متحدان خارجی خود از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا در رابطه با جنگ در اوکراین و تبعاتش برای اقتصاد جهانی از نزدیک گفتگو می‌کند.

پایان پیام

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1485479

مهمترین اخبار ایران و جهان: