نیوز سیتی!
29 آذر 1402 - 20:37

اجرای پویش نذر خون «مهر فاطمی» در استان قزوین

سرپرست اداره کل انتقال خون استان قزوین گفت: پویش نذر خون «مهر فاطمی» همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در سراسر کشور آغاز شده و تا سالروز ولادت آن حضرت ادامه خواهد داشت.

پژمان صالحی فر در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: پویش سراسری نذر خون با عنوان «مهر فاطمی» و با شعار «بانوی ایرانی، نبض زندگی و اهدای خون» از 26 آذر ماه همزمان با شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در اداره کل انتقال استان قزوین، آغاز شده و تا 13 دی ماه، سالروز ولادت آن حضرت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به نیاز همیشگی به خون و فرآورده های آن، نیازمند استمرار همراهی مردم برای اهدای خون و نجات جان بیماران هستیم.

سرپرست اداره کل انتقال خون استان قزوین با اشاره به آمار زیر هفت درصدی بانوان استان برای مشارکت در امر انسان دوستانه اهدای خون اضافه کرد: خانم‌ها نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و برای ترویج اهدای خون سالم در خانواده و جامعه نقش بسیار موثری دارند. آنها به خاطر خودمراقبتی بیشتر و رفتارهای پرخطر کمتر، خون سالم تری دارند و می‌توانند با اهدای خون مستمر یاری رسان بیماران نیازمند به خون و فرآورده های خون باشند.

این مسوول اذعان کرد: زنان در هر عرصه‌ای که وارد شدند، از مبارزات دفاع مقدس تا عرصه‌های مختلف مدیریت نظام، نقش ممتاز و فوق‌العاده خود را ایفا کرده‌اند و در واقع زن به عنوان ستون خانواده می‌تواند در تغییر نگرش و آگاهی افزایی اعضای خانواده نسبت به ضرورت و حیات بخش بودن ،اهدای خون نقش آفرین باشد.

صالحی فر بیان کرد: هر فرد سالم در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال با حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم می‌تواند اقدام به اهدای خون کند. بانوان نیز تا قبل از دوره یائسگی می‌توانند حداکثر سه بار در سال و در هر بار ۴۵۰ میلی‌لیتر خون اهدا کنند.

وی در پایان گفت: همچنین قرص‌های حاوی آهن در اختیار تمام زنان در سنین باروری که موفق به اهدای خون می‌شوند، قرار داده می‌شود و آموزش‌های لازم در زمینه نحوه مصرف و توصیه‌های پزشکی به آن‌ها ارائه می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1611135

مهمترین اخبار ایران و جهان: