نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 11:09

گلایه برگزیده دوسالانه خوشنویسی از عدم حمایت‌ها؛خوشنویسی هنری مظلوم و مجهول مانده است

هادی سیدخوانی برگزیده جشنواره دوسالانه خوشنویسی معتقد است که «خوشنویسی هنری مظلوم است که به هنرمندان آن بعد از مرگ توجه شده و آثارشان بر روی دیوار می‌آید».

هادی سیدخوانی برگزیده بخش سیاه مشق در هفتمین جشنواره دوسالانه خوشنویسی در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس با اشاره به روند رو به رشد این رویداد گفت: جشنواره قزوین هرسال  پر بارتر می‌شود. در نمایشگاه امسال آثار بسیار قوی‌تر از سال‌های پیش بود. روندی که در دوسالانه ها انجام می‌شود مثبت است و شاهد داوری‌های تخصصی‌ در این حوزه هستیم.

وی افزود: این رویداد معتبرترین جشنواره خوشنویسی نستعلیق در دنیا و مهد خوشنویسی است. شاید کشورهای دیگر با جایزه‌های بزرگتر جشنواره برپا کنند اما عیاری که داوران و شرکت‌کنندگان در این رویداد دارند در هیچ جشنواره‌ای در دنیا وجود ندارد.

این هنرمند با بیان مشکلات هنرمندان خوشنویس ادامه داد: خوشنویسی هنری مظلوم است؛ هنرمند این رشته با مرکب سیاه و کاغذ سفید سروکار دارد و فرصتی برای تبلیغ کار خود ندارد. هنر خوشنویسی همیشه مجهول مانده  و با مرگ هنرمند اثرش بر روی دیوار می‌آید و به فروش می‌رود.

سیدخوانی اظهار کرد: متاسفانه حمایتی در زمان حیات هنرمند صورت نمی‌گیرد و اگر حمایتی هم باشد بسیار ناچیز است. چرا باید به اثر میرعماد پس از ۴۰۰ سال توجه شود. در حال حاضر استادان درجه یکی داریم که اعتبار فرهنگ و هنر هستند؛ باید شرایط به طوری باشد که هنرمندان دغدغه مالی و فکری نداشته باشند و تنها برای سال‌های بعد اثر خلق کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰۰ سال بعد هنر ایران میراث می‌خواهد، اگر مسئولین و متولیان هنر در حال حاضر حمایت نکنند در آینده در این رشته حرفی برای گفتن نداریم.

جمعه ۲۹ دی‌ماه هفتمین دوسالانه خوشنویسی پس از تجلیل از برگزیدگان این دوره در شهر قزوین گشایش یافت و تا ۱۵ بهمن میزبان علاقه‌مندان و هنردوستان خواهد بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1646731

مهمترین اخبار ایران و جهان: