نیوز سیتی!
20 اسفند 1401 - 15:27

رسانه هنگ‌کنگی: توافق ایران و عربستان می‌تواند جنگ یمن را به پایان برساند

به نوشته روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست»، انتظار می‌رود توافق بین ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، تنش‌ها در سراسر منطقه غرب آسیا را کاهش دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نوشته روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست»، به طور گسترده انتظار می‌رود توافق بین ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک پس از وقفه هفت ساله تنش‌ها در سراسر منطقه غرب آسیا را کاهش دهد. 

به نوشته این رسانه انگلیسی‌زبان مستقر در هنگ‌کنگ، گرچه جزئیات توافقی که در طول مذاکرات پنج روزه در پکن حاصل شد، علنی نشده، بسیاری از تحلیلگران معتقدند شامل تفاهمی درباره پایان جنگ هشت ساله در یمن می‌شود. 

طبق این گزارش، تحلیلگران گرم شدن روابط بین این دو رقیب خارومیانه را «تحول بزرگ در دیپلماسی منطقه‌ای» توصیف کردند. 

طبق این گزارش، حسین ابیش محقق ارشد موسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن گفت «برای ایران، نمایانگر تلاش موفقیت‌آمیز برای عقب راندن انزوای منطقه‌ای بدون تغییرات عمده در سیاستش بود»، چیزی که دشمنانی مثل عربستان سعودی قبلاً خواستار آن بودند. 

به نوشته این گزارش، «تحلیلگران می‌گویند کاهش تنش‌ها بین این دو رقیب می‌تواند همچنین ایران و عربستان سعودی را وادارد که با توافق بر سر یک قطعنامه آبرومندانه به خصومت‌ها در یمن پایان دهند». 

وقار ریزوی متخصص سیاست خاورمیانه در تیم بین‌المللی مطالعات امنیت ایتالیا گفت: «از لحاظ داخلی، این یک پیروزی بزرگ برای ایران است ... ایرانی‌ها همیشه گفته‌اند که وحدت بین شیعه و سنی و ملت‌های مسلمان صرف‌نظر اختلافات سیاسی که ممکن است وجود داشته باشد، اولویت آن‌ها است».

به نوشته این گزارش، تحلیلگران همچنین انتظار دارند که تنش‌زدایی تاثیری مثبت بر سوریه جنگ‌زده داشته باشد. 

جورجیو کافیرو مدیرعامل یک شرکت مشاوره ریسک مستقر در واشنگتن گفت باید به توافق با میانجیگری چین از دریچه تغییر از سال ۲۰۲۰ در خاورمیانه به سمت تصمیم‌گیری عملگرایانه سیاست خارجی و تعامل دیپلماتیک بین کشورهایی که مشکلات بزرگ در روابطشان داشته‌اند، نگاه کرد. کافیرو افزود چنین مانورهایی شامل آشتی ترکیه، روسیه و امارات با رقبای منطقه‌ای خود می‌شود. 

به گزارش فارس، به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ یی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در این بیانیه آمده است: در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1086431

مهمترین اخبار ایران و جهان: