نیوز سیتی!
08 تیر 1402 - 19:55

برنامه‌ریزی جمعی برای اثربخشی بانوان در شهرداری‌ها

سومین نشست بانوان عضو شورای اسلامی شهرها، مدیران و مشاوران شهرداران کلانشهرهای کشور به میزبانی تبریز به بررسی موضوعات مبتلابه مدیریت شهری در حوزه زنان و خانواده پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رئیس فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی امروز  در این نشست با اشاره به کوتاه بودن زمان فرصت های خدمتگزاری به مردم، گفت: فرصت خدمت به مردم، غنیمت است و باید دست در دست هم برای خدمت تلاش کنیم.

فاطمه قاسم پور، با اظهار امیدواری نسبت به برداشتن قدم‌هایی موثر در حوزه بانوان با تمرکز بر قوانین مدون، اجرایی و حمایتی گفت: گردهمایی بانوان تصمیم‌ساز می تواند قدم موثری برای مشورت و به اشتراک گذاشتن نظرات در حوزه بانوان و خانواده باشد که امیدواریم نشست کنونی نیز گامی در این راستا باشد.

یعقوب هوشیار، شهردار کلانشهر تبریز نیز با اشاره به نقش شهرداری ها در حوزه های اجتماعی، تمرکز بر نقش‌های دیگر این مجموعه به جز حوزه خدمات را در راستای حضور موثر در برنامه ریزی و شکل دهی فضای فعالیتی در جامعه موثر دانست و تصریح کرد: حوزه خانواده و زنان، یکی از موضوعات قابل توجه در حوزه بین المللی است و در حوزه‌های مختلف به ویژه در مدیریت های شهری نسبت به موضوعات اجتماعی، بیش از پیش نیازمند برنامه ریزی هستیم.

هوشیار با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب در نظام فکری کشور نسبت به موضوع خانواده و زن، از تدوین پیوست مدون فرهنگی در نظام بودجه ریزی شهرداری تبریز به عنوان گامی موثر در این راستا یاد کرد.

سوده نجفی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و مشاور امور بانوان رئیس شورای عالی استانها نیز با اشاره به هویت بخشی به حوزه زنان افزود: امروز زنان علاوه بر نقش مادری، حضور فعالی در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی دارند که یکی از این عرصه ها را می توان مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهرها دانست.

نجفی با بیان اینکه کلانشهر تبریز می تواند با تصمیم گیری درست الگوی دیگر کلانشهرها باشد، گفت: نقش زنان در شوراهای اسلامی و مدیریت شهری می تواند بسیار اثرگذار باشد. البته زمانی می توانیم ادعا کنیم در این زمینه موفق بوده ایم که حداقل شاهد فعالیت یک زن به عنوان شهردار یکی از کلانشهرهای کشور باشیم.

همچنین زهرا کوهی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی در خصوص فعالیت بانوان در جامعه با بیان اینکه بانوان کشورهای دیگر، زنان کشور ما را الگوی خود می دانند، گفت: البته فرصت تعریف این الگوها به وجود نیامده است. گاه در تفاوت سلیقه ها، نتوانسته ایم خودمان هم خوب میدان داری کنیم که این اشکال نیز باید رفع شود.

وی با تاکید بر اهمیت تدوین قوانین حمایتی متقن در حوزه بانوان، در خصوص انتقال صحیح از مفاهیم حوزه‌ی بانوان بیان کرد: متاسفانه زنجیره انتقال صحیحی از مفاهیم حوزه بانوان شکل نگرفته و نیازمند بازنگری محتوایی در این موضوع هستیم.

مریم اردبیلی، مشاور امور بانوان شهرداری تهران گفت: قطعا در دهه های پیش رو، هر کشوری، حفظ خانواده و توانمندی زن را نقطه اتکایی برای آینده خود قرار داده و در سطح جهان، خود را متمایز خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه برای تحقق این اهداف باید هم در داخل حکمرانی و هم در خارج از فضای رسمی، فضای جدیدی را بگشاییم، گفت: زنان عاملیت داشته و می توانند پیشران باشند که در حوزه مدیریت شهری نیز باید اشاره داشت که ساختار اعتبارات و قدرت و جایگاه زنان در شهرداری ها، شایسته این ماموریت بزرگ برای بانوان نیست چرا که زنان برای ایفای نقش تمدنی باید سر جای خود قرار گیرند.

گفتنی است سومین نشست بانوان عضو شورای اسلامی شهرها، مدیران و مشاوران شهرداران کلانشهرهای کشور  به میزبانی شهرداری تبریز، شورای اسلامی شهر تبریز و مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در حال برگزاری است.

پایان پیام/۶۰۰۱۲

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1318231

مهمترین اخبار ایران و جهان: