نیوز سیتی!
02 دی 1402 - 10:23

«تاشکند» میزبان مذاکرات دو جانبه ازبکستان و قرقیزستان

مذاکرات دوجانبه قرقیزستان و ازبکستان در چارچوب مرحله دوره‌ای رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور در «تاشکند» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، مذاکرات دوجانبه قرقیزستان و ازبکستان در چارچوب مرحله دوره‌ای رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور در «تاشکند» برگزار شد.

ریاست هیأت قرقیزستان را «جن‌بیک کولوبایف» وزیر امور خارجه این کشور و ریاست هیأت ازبکستان را «بختیار سعیداف» وزیر امور خارجه این کشور بر عهده داشتند.

در این مذاکرات روابط دوجانبه از جمله اجرای توافقات به دست آمده در سطح عالی مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین بر سطح بالای روابط سیاسی دو کشور و همکاری موثر در عرصه بین‌المللی و همچنین بر لزوم تکامل شکل همکاری‌های متقابل سیاسی و دیپلماتیک تاکید کردند.

روسای هیئت‌ها با اشاره به اهمیت تاریخی سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین قرقیزستان و ازبکستان، بر اهمیت حفظ سطح بالای شراکت راهبردی جامع قرقیزستان و ازبکستان مبنی بر سنت‌های دوستی چند قرنی، حسن همجواری و احترام متقابل تاکید کردند.

وزرای امور خارجه تجربیات حمایت متقابل از ابتکارات و پیشنهادات دو کشور در مورد دستور کار مسائل روز بین‌المللی و منطقه‌ای در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی را بسیار ارزشمند خواندند.

همچنین مسائل همکاری‌های دوجانبه تجاری و اقتصادی بین قرقیزستان و ازبکستان مبنی بر گسترش فرصت‌های اقتصادی و حفظ سطح رفاه مردم دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این مذاکرات موضوعات روز همکاری‌های متقابل در زمینه‌های حمل‌ونقل و لجستیک، مجتمع آب و انرژی، فرهنگی و همچنین توسعه پایه قراردادی- حقوقی دوجانبه و تعامل کنسولی مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این مذاکرات پروتکل مربوطه امضا شد.

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قرقیزستان در سال 2022 میلادی بیش از یک میلیارد دلار قرار گرفته است. در حال حاضر در ازبکستان 57 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران قرقیزستانی از جمله 4 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه گذاران قرقیزی در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی، تولید شیرینی‌جات و کفش، خرده فروشی، خدمات در زمینه تغذیه عمومی، فعالیت تبلیغاتی، خدمات حمل و نقلی فعالیت می‌کنند.

به نوبه خود در قلمرو قرقیزستان با مشارکت شهروندان ازبکستان 51 واحد شرکت مشترک ایجاد شده است.

قرقیزستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 29 سپتامبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 16 فوریه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1612931

مهمترین اخبار ایران و جهان: