نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 10:14

دست‌های پنهان مانع از تحقق آرامش در اردوگاه «عین الحلوه» می‌شوند

به دنبال تشدید درگیری‌ها در بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان یکی از مسئولان جنبش حماس در این کشور تاکید کرد که دست‌های پنهان مانع از تحقق آرامش در این اردوگاه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ولید کیلانی» مسئول بخش اطلاع رسانی جنبش حماس در لبنان اعلام کرد که دست‌های پنهان و نقشه‌های خارجی در پشت تحولات اردوگاه عین الحلوه متعلق به آوارگان فلسطینی وجود دارد تا امنیت این منطقه را برهم زنند.

وی اضافه کرد: اردوگاه عین الحلوه مرکز اصلی آوارگان فلسطینی در لبنان و یکی از ۱۲ اردوگاه موجود در این کشور به شمار می‌رود. این اردوگاه دربرگیرنده ۶۰ هزار آواره فلسطینی است که در برخی موارد شمار آن ها به ۱۰۰ هزار تن نیز می‌رسد. بنابراین واضح است که برخی افراد و جریان‌ها نمی‌خواهند در این اردوگاه آرامش حکمفرما شود.

کیلانی تصریح کرد: برگزاری نشست میان نمایندگان گروه‌های فلسطینی به ویژه فتح و حماس می‌تواند نقش مهمی در این خصوص ایفا کند. جنبش فتح یکی از دو طرف اصلی در حوادث رخ داده در اردوگاه عین الحلوه است. در حالی که طی روزهای گذشته یک توافق آتش بس در این اردوگاه ایجاد شده بود، نیروهای جنبش فتح از سمت جنوبی اردوگاه به منطقه حطین متعلق به دیگر جریان‌ها و گروه‌ها حمله کردند. طرف مقابل نیز واکنش نشان داد و بدین ترتیب آتش بس نقض شد و به جای اول خود بازگشتیم.

وی اضافه کرد: یک هیأت فلسطینی مشترک وارد اردوگاه شد و با نمایندگان جریان‌های مقابل دیدار کرد. در نهایت به یک آتش بس دیگر دست پیدا کردند و باید ببینیم که این آتش بس پایدار خواهد بود یا خیر. متأسفانه ما ۴۲ روز است که در همین شرایط به سر می بریم و شاهد اتهام زنی و تشدید تنش‌ها میان طرف‌های درگیر هستیم. حجم خسارات و ویرانی‌های وارد آمده به اردوگاه عین الحلوه بسیار زیاد است و تعداد زیادی از ساکنان آن مجبور به ترک اردوگاه شده‌اند. شهر صیدای لبنان به دلیل این درگیری‌ها نیمه فلج شده است.

کمیته اقدام مشترک فلسطین در لبنان، روز شنبه از برگزاری نشست‌های جداگانه ای با جنبش فتح و نیروهای امنیت ملی از یک سو و نیروهای اسلام‌گرا از سوی دیگر و دستیابی به توافق آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در این اردوگاه خبر داد.

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داد که کمیته اقدام مشترک فلسطین در لبنان نشست‌های خود با طرف‌های درگیر در اردوگاه پناهجویان فلسطینی عین‌الحلوه را با توافق بر سر آتش‌بس میان گروه‌های فلسطینی پایان داد.

این کمیته تصریح کرد که هیئت اعزامی آن به اردوگاه عین‌الحلوه به دو دسته تقسیم شده و یک دسته در منطقه برکسات نشست گسترده‌ای را با جنبش فتح و فرماندهان نیروهای امنیت ملی برگزار کرده و دسته دیگرِ هیئت اعزامی این کمیته نیز در مقر شبه نظامیان «عصبه الانصار» با نیروهای اسلام‌گرا نشستی را برگزار کرده است.

کمیته اقدام مشترک فلسطین در لبنان تاکید کرد که ۲ طرف برای تثبیت توافق آتش‌بس و جلوگیری از نقض آن در تماس هستند.

النشره گزارش داد که در نتیجه این درگیری‌ها که طی آن از شلیک گسترده گلوله و بمب استفاده شده، ۴ تن جان باخته‌اند و بیش از ۲۵ نفر نیز زخمی شده‌اند. گفتنی است درگیری میان گروه‌های فلسطینی در اردوگاه عین‌الحلوه از شامگاه پنج‌شنبه آغاز شد. همچنین بسیاری از فلسطینیان ساکن این اردوگاه نیز در نتیجه این درگیری مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

این در حالی است که نزدیک به یک ماه پیش نیز برخی طرف‌های فلسطینی در اردوگاه عین‌الحلوه با یکدیگر درگیر شدند و در نتیجه این درگیری‌ها ۱۴ تن جان خود را از دست دادند، بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند و هزاران پناهجوی فلسطینی نیز مجبور به گریختن از معرکه و ترک خانه و کاشانه خود شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1492436

مهمترین اخبار ایران و جهان: