نیوز سیتی!
23 دی 1402 - 22:45

صادرات ۷۰۰ هزار تنی کالا از آستارا به روسیه در یک‌سال گذشته

سفیر ایران در کشور جمهوری آذربایجان با بیان اینکه زمینه توسعه مبادلات ریلی و جاده‌ای ایران و روسیه از طریق آذربایجان فراهم شده است، گفت: در یک سال گذشته ۷۰۰ هزار تن کالا از طریق خط آهن آستارا به روسیه صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان عصر امروز در دیدار با اسدالله عباسی استاندار گیلان در سالن جلسات استانداری با بیان اینکه زمینه توسعه مبادلات ریلی و جاده‌ای ایران و روسیه از طریق آذربایجان فراهم شده است، اظهار کرد: در یکسال گذشته ۷۰۰ هزار تن کالا از طریق خط آهن آستارا به روسیه صادر شده است. 

وی با اشاره به نقش ایران در روند مبادلات تجاری با کشور روسیه و آذربایجان گفت: بازار داخلی روسیه و آذربایجان فرصت خوبی برای گسترش مبادلات ایران با کشورهای حاشیه خزر است که در صورت تحقق می‌تواند به رشد اقتصادی کشور و حتی گیلان کمک کند. 

سفیر ایران در کشور آذربایجان با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم در راستای تنش‌زدایی و بهبود مناسبات با همسایگان تصریح کرد: موتور محرکه روابط اقتصادی ایران با همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان، ترانزیت و حمل و نقل است و زیرساخت‌های حمل و نقلی گیلان به عنوان مرکز ثقل مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان باید تا حد پاسخگویی به ظرفیت‌ها، ارتقا یابد. 

موسوی همچنین با قدردانی از اهتمام ویژه استاندار گیلان در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی دولت تحت منویات رهبر معظم انقلاب افزود: تحرک ایران در ۲ سال اخیر بسیار خوب بوده و قطعا توسعه زیرساخت‌ها در استان گیلان به عنوان نقطه عطف کریدور شمال به جنوب؛ نقش موثری در افزایش سهم ایران در بازار اروپا دارد. 
بهبود شرایط تردد کامیون‌های ترانزیتی در مرز آستارا 

زیرساخت‌های ترانزیتی و گمرکی مرز آستارا تقویت می‌شود

اسدلله عباسی استاندار گیلان نیز در این دیدار با تاکید بر توانمندی‌ها و الزامات زیرساختی و تولیدی گیلان برای نقش آفرینی بهینه در بازارهای حوزه اوراسیا و خزر بویژه جمهوری آذربایجان اظهار کرد: جمهوری آذربایجان دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به بازارهای حوزه خزر و اوراسیاست و در همین راستا بنا داریم زیرساخت‌های ترانزیتی و گمرکی مرز آستارا را بیش از پیش تقویت خواهد شد. 

وی با اشاره به اقدامات به عمل آمده در حوزه بهبود زیرساخت‌های ترانزیتی و حمل و نقل زمینی در بندر آستارا در ۲ سال گذشته از جمله بهره‌برداری از سایت موقت پایانه مرزی آستارا گفت: امروز شرایط تردد کامیون‌های ترانزیتی در مرز آستارا در مقایسه با گذشته بسیار بهبود یافته و از این پس نیز با تقویت زیرساخت‌های گمرک، راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی به کامیون‌ها و تجهیز گمرک به دستگاه ایکس‌ری مختص وسایط نقلیه ترانزیتی، این شرایط بهتر نیز خواهد شد. 

استاندار گیلان در ادامه ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی گیلان را به‌ویژه در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی قابل توجه دانست و بیان کرد: در بستر تعامل و هم‌افزایی می‌توان زمینه صادرات بیش از پیش این کالاها را در بازارهای حوزه خزر از جمله آذربایجان مهیا نمود. 

عباسی با قدردانی از تعاملات اثربخش سفیر ایران در باکو در زمینه تسهیل فعالیت‌های بین ۲ کشور تصریح کرد: با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز رویکرد دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان و حسن همجواری، ارتقای سطح ارتباطات بین ایران و آذربایجان در حوزه‌های گوناگون در توسعه تجارت و اقتصاد اثربخش است. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1636636

مهمترین اخبار ایران و جهان: