نیوز سیتی!
18 تیر 1402 - 20:05

رونمایی از آیات قرآنی سرمه‌دوزی شده توسط هنرمند تبریزی+ تصاویر

با حضور احمد حمزه‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از اولین آیات قرآنی سرمه‌دوزی شده توسط مهری سلطانی هنرمند استان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، با حضور احمد حمزه‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی استان، آثار هنرمند سرمه‌دوز استان مهری سلطانی که برای نخستین بار آیات قرآن کریم را سرمه‌دوزی کرده است، رونمایی شد.

مهری سلطانی هنرمند رشته سرمه‌دوزی در خصوص آثار خود گفت: برای اولین بار این هنر را از سال ۹۶ با سرمه‌دوزی جزء ۳۰ قرآن کریم در ۵۰ قطعه آغاز کردم و در مرحله بعد سوره بقره را به طور کامل اجرا کردم که در مجموع آثار به ۷۵ قطعه رسید.

هنرمند رشته سرمه‌دوزی تأکید کرد: من برای نخستین بار آیات قرآن کریم را به حالت سرمه‌دوزی اجرا کردم که در اجرای آن از سرمه طلایی هندی استفاده شده و القاب پروردگار متعال نیز به صورت نقره‌ای بر روی پارچه نقش بسته‌اند.

 

سلطانی افزود: برای اجرای این کار، ابتدا آیات را با مداد طراحی روی پارچه نوشته و سپس با سرمه مخصوص به دوختن آیات می‌پرداختم؛ به واقع این مراحل دشواری و ظریف کاری‌های بسیاری داشت اما علاقه به این کار موجب شد تا با شوق بیش از پیش بتوانم این آثار را خلق کنم.

او ادامه داد: پیش از این نیز نمونه مشابه سرمه دوزی را برای صلوات خاصه امام رضا اجرا کرده بودم که به حرم امام مهربان اهد شد، اما پس آن سرمه دوزی را به صورت جدی با آیات قرآن شروع کردم، قبلاً قصد داشتم این آثار به صورت اولین کتاب دست سوز رونمایی شوند، اما با توجه به اینکه وزن هر قطعه بسیار زیاد، به همین دلیل آثار به صورت قطعه‌ای به حال تابلو آماده شده که می‌توان در موزه‌ها به نمایش گذاشت.

سلطانی گفت: با توجه به اینکه این آثار برای اولین بار اجرا شده است، لذا با حمایت و همکاری مدیرکل میراث‌فرهنگی و معاون صنایع‌دستی استان در تلاشیم تا این هنر را به ثبت رسانده و در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی به نمایش بگذاریم.

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1346736

مهمترین اخبار ایران و جهان: