نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 09:38

نرخ باسوادی در استان زنجان 95 درصد است

معاون سواد آموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در گروه هدف سوادآموزی یعنی در جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۵.۱۶ درصد افراد در این استان باسوادند، گفت: این استان در این رنج سنی از میانگین کشوری بالاتراست به طوری که در کشور در رتبه ۱۳ قرار دارد.

علی حیاتی، معاون سواد آموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، با اشاره به اینکه در سطح استان طبق آخرین سرشماری که در سال ۹۵ انجام شده است در گروه هدف سوادآموزی یعنی در جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۵.۱۶ درصد افراد باسواد هستند، اظهار داشت: استان زنجان در این رنج سنی از میانگین کشوری بالاتر است به طوری که در کشور در رتبه ۱۳ قرار دارد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه این به این معنا نیست که افراد بالای ۴۹ سال در کلاس‌ها نمی‌توانند شرکت کنند، ضمن اینکه این افراد هم می‌توانند در کلاس‌ها حضور داشته باشند، تصریح کرد: وظیفه اصلی ما در این رنج سنی (۱۰ تا ۴۹ سال) است.

وی با بیان اینکه در رنج سنی ۱۰ سال تا بالاتر، ۸۷ درصد از جمعیت استان باسواد هستند که در این رابطه از میانگین کشوری اندکی پایین‌تر هستیم، گفت: گام نخست باسوادی خواندن، نوشتن و محاسبه کردن است و اگر سرشماری جدیدی اتفاق بیفتد عدد اعلام شده به ۱۰۰ نزدیک است.

حیاتی با بیان اینکه نرخ باسوادی در استان هیچ زمانی به ۱۰۰ نمی‌رسد چرا که برخی افراد ذاتا به خاطر ویژه‌گی‌های ذهنی که دارند آموزش ناپذیر هستند، بیان داشت: افقی که برای سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است امیدواریم که در گام نخست(خواندن، نوشتن و محاسبه کردند) به استان سفید برسیم.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه طبق تعاریف سامان جهانی  یونسکو امروزه سواد به سوادهای دوازده‌گانه از جمله سواد عاطفی، تربیتی، رسانه‌ای، اقتصادی، سیاسی و ... تقسیم می‌شود، عنوان کرد: سه دوره تحصیلی داریم که دوره نخست تحصیلی سواد‌آموزی است که این دوره شامل افراد بی‌سواد یا کم‌سواد می‌شود.

وی با بیان اینکه گروه هدف اصلی ما در دوره «سوادآموزی» افرادی هستند که مدرک تحصیلی آنها پایین‌تر از سوم ابتدایی است، گفت: در این راستا سازمان سوادآموزی برای استان زنجان در سال جاری یک هزار و ۶۰۰ نفر تعریف کرده بود که در این رابطه ۸۶ درصد از جمعیت استان را پوشش داده‌ایم.

حیاتی به دوره تحصیلی «انتقال» نیز اشاره کرد و افزود: فارق‌التحصیلان دوره سوادآموزی و نیز کسانی که در دوره رسمی آموزشی، مدرک تحصیلی آنها از ششم ابتدایی به پایین است در گروه هدف این دوره قرار می‌گیرند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در این دوره سهمیه استان یک هزار و ۶۹۰ نفر در نظر گرفته شده است که توانسته‌ایم  یک هزار و ۵۵۴  نفر را در این دوره پوشش بدهیم.

وی در ادامه به دوره «تحکیم» اشاره کرد و گفت: گروه هدف این دوره هم شامل کسانی می‌شود که دوره سوادآموزی را طی کرده‌اند منتهی بنا به شرایطی که دارند حاضر به ادامه تحصیل نیستند، بنابراین این افراد رها نمی‌شوند و برای آنها هم آموزش‌های نظیر آموزش قرآن و کلاس‌های مختلف برگزاری کرده که یادگیری اولیه را این افراد فراموش نکنند.

حیاتی ادامه داد: امسال سازمان سوادآموزی برای استان زنجان ۴ هزار و ۷۲۹ نفر در سه دوره حجم تعریف کرده بود که خوشبختانه ۴ هزار و ۶۰ نفر یعنی ۸۶ درصد را توانسته‌ایم تحت پوشش قرار بدهیم که در این حوزه جزء استان‌های هستیم که  موفق عمل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۱۲۹  نفر آموزش‌دهنده فعال در سطح استان اقدام به آموزش این افراد کرده‌اند، منتهی این تعداد کفاف آموزش ۴ هزار و ۶۰ نفر را نمی‌دهند، گفت: در این راستا ۱۴۰ نفر از معلمان سراسر استان که در مقطع ابتدایی به ویژه در روستاهای محروم مشغول خدمت هستند، استفاده شده است.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1324180

مهمترین اخبار ایران و جهان: