نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 16:06

امارات بزرگ‌ترین برنده کاهش صادرات نفت عربستان

به گفته کارشناسان، امارات بیشترین نفع را از کاهش صادرات نفت عربستان به دست آورده و اعلام کرده که قصد ندارد، عربستان را در کاهش داوطلبانه عرضه نفت به بازار جهانی همراهی کند.

‌به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از میدل‌ایست‌آی، ماه گذشته میلادی امارات اعلام کرد که در کاهش داوطلبانه عرضه نفت به بازار جهانی با عربستان همگام نخواهد شد. این کشور مدعی شد که کاهش صادرات نفت عربستان برای به تعادل رساندن بازار کافی خواهد بود.

امارات مدت‌هاست که می‌گوید نیاز دارد بیشتر از سهمیه تعیین‌شدن از سوی اوپک نفت صادر کند و البته توانسته از اوپک مجوز افزایش 200 هزار بشکه‌ای تولید نفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای سال آینده بگیرد و رقم تولید خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 3.2 میلیون بشکه در روز برساند.

به نظر می‌رسد که امارات نیازی نمی‌بیند که برای افزایش صادرات خود تا سال آینده صبر کند؛ چراکه از زمان کاهش داوطلبانه صادرات نفت از سوی سعودی‌ها،‌ قیمت نفت در بازار جهانی 15 درصد بالا رفته و در این مسیر عربستان با کاهش یک میلیون بشکه‌ای روزانه صادرات نفت خود کار سخت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عهده گرفته و اماراتی‌ها در حال سود بردن هستند. دولت امارات قصد دارد تا سال 2027 ظرفیت تولید نفت این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 5 میلیون بشکه در روز برساند.

ویکتور کاتونا، تحلیل‌گر نفتی موسسه کپلر، می‌گوید: سعودی‌ها صادرات نفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شدت کاهش داده و در این مسیر روس‌ها هم همراه شده‌اند، اما امارات در تلاش است تا کمترین کاهش صادرات نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد. در نتیجه عربستان همه کار سخت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهد و امارات شاهد افزایش 15 درصدی قیمت نفت بوده است. این بدان معناست که امارات بزرگ‌ترین برنده کاهش صادرات نفت از سوی سعودی‌ها بوده است.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1442180

مهمترین اخبار ایران و جهان: