نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 15:19

آیا کمبود مربی پرورشی با کلاس‌های توجیهی جبران می‌شود؟

با وجود کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش در بسیاری از حوزه‌ها، مسئولان نظام آموزشی از برگزاری کلاس توجیهی و دوره‌های ضمن خدمت برای جابه جایی نیرو استفاده می‌کنند.

ب️ه گزارش خبرنگار مهر، کمبود مربی پرورشی در نظام آموزشی از جمله موضوعاتی بوده که در سال‌های اخیر همواره از جمله دغدغه‌های وزرا و مسئولین وزارت آموزش و پرورش بوده است.

خصوصاً اینکه اجرای بسیاری از وظایف و تکالیف تصریح شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند یک مربی پرورشی در مدارس است و نمی‌توان از معلمان مدارس و یا مدیران انتظار داشت در کنار وظایفی که هر روز به عهده دارند؛ مأموریت‌های سند را هم دنبال کنند.

پیش از این رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش آب پاکی را روی دست همه ریخته و گفته بود آزمون جذب و استخدام مربی پرورشی به شهریور نمی‌رسد و قطعاً در نیمه دوم سال برگزار خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا امسال کمبود معلم داریم؟»، گفته بود: ان‌شاءالله تدبیر می‌کنیم؛ البته هرسال تدبیر کردیم و امسال هم تدبیر می‌کنیم.

یکی از همین تدابیری که صحرایی آن را وعده داده است؛ برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت برای معلمان است تا بتوان از آنان وظایف جدیدی را مطالبه کرد.

به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش برای کمبود معلم پرورشی هم از همین کلاس‌های ضمن خدمت برای معلمان یا بازنشستگان روی آورد.

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در مراسم دوره آموزشی _ توجیهی برنامه‌ها و فعالیت‌های امور تربیتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به همین موضع اشاره کرد.

باقرزاده نیروی انسانی را مهم‌ترین محور تحول در آموزش و پرورش دانست و گفت سنجش صلاحیت مربی پرورشی و برگزاری دوره‌های مهارتی نیز در دستورکار است.

در حالی که وزارت آموزش و پرورش هر ساله ناچار به استفاده از بازنشستگان می‌شود؛ باقرزاده امروز گفت: همه همت معاونت پرورشی این است که یک مربی خوب در کنار تعدادی دانش‌آموز قرار گیرد.

باقرزاده اذعان کرد زمانی می‌توان فضای تربیت صحیح را برای دانش‌آموز به وجود آورد که در هر مدارس به تعداد کافی مربی خوب پرورشی وجود داشته باشد.

اصغر باقرزاده مدت‌ها قبل وعده داد بود که در حال رایزنی برای تعداد ردیف استخدام هستیم و اطلس نیاز متناسب با مدارس و مناطق آماده شده است.

وی از دو مدل برای جذب نیرو خبر داده بود که در مدل اول ۱۱ هزار مربی پرورشی و در مدل دوم ۲۵ هزار مربی پرورشی جذب شوند.

حالا اما نه تنها خبری از زمان برگزاری آزمون پرورشی و میزان جذب افراد در این آزمون‌ها نیست که حتی نفرات برتر آزمون دبیری هم مشخص نشده است. همچنین علی رغم نیاز شدید مدارس به مسئول بهداشت هنوز خبری از برگزاری آزمون جذب مربی بهداشت هم نیست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1471481

مهمترین اخبار ایران و جهان: