نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 19:02

صدور بیش از ۲ هزار مجوز صنایع دستی در خراسان جنوبی

بیرجند_مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: طی دو سال گذشته بیش از ۲ هزار مجوز در حوزه صنایع دستی استان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شاهوردی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی در قالب حوزه گردشگری به عنوان یکی از سه پیشران اقتصادی استان مشخص شده است.

وی ادامه داد: در استان نگاه دولت به حوزه گردشگری نگاه مثبت و در راستای توسعه این بخش می‌باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی جزو چند دستگاه اشتغال‌زای استان است، تصریح کرد: حوزه گردشگری به تبع با حضور سرمایه گذاران و ارائه خدمات به مردم قابل توجه است.

شاهوردی با بیان اینکه در حوزه معاونت میراث در دو ساله اخیر ۴۲ اثر منقول و غیرمنقول در دو ساله اخیر در استان ثبت آثار ملی شده‌اند، افزود: همچنین تعداد ۵۰ اثر تاریخی استان مرمت شده است.

وی بیان داشت: بیش از ۷۰ بنای تاریخی از محل اعتبارات استانی و ملی در استان مرمت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در آثار جهانی چهار اثر کاروانسرا در استان برای ثبت جهانی در دستور کار است.

شاهوردی اضافه کرد: بیشترین آسباد های ایران در خراسان جنوبی بوده و ارزیابان ثبت جهانی به استان تشریف و پرونده آن را با دیگر استان‌ها برای ثبت جهانی بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: ثبت گرم‌ترین نقطه زمین برای اولین بار در ایران با ثبت ریگ یلان انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به ایجاد بوم گردی‌های جدید در استان گفت: در طول دو ساله اخیر بیش از ۸۵ مجوز در این حوزه صادر شده فضای خوبی را در بخش گردشگری استان ایجاد کرده است.

شاهوردی گفت: در حوزه استاندار سازی تأسیسات میراث فرهنگی برای اولین بار در دولت سیزدهم رقم خورد و بیش از ۳۲ پروانه استاندارد سازی برای تأسیسات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان صادر شد.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی تاکنون بیش از ۳ هزار نفر تحت عنوان صنعتگران صنایع دستی آموزش رسمی دیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه در طی دو سال گذشته بیش از ۲ هزار مجوز در حوزه صنایع دستی استان صادر شده است، یادآور شد: تعداد ۱۵ نمایشگاه با همکاری ۶۰ صنعتگر و ۷۰ بازارچه به مناسبت‌های مختلف راه اندازی شده است.

شاهوردی با اشاره به اینکه هر ساله وزارت میراث فرهنگی نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی را برگزار می‌کند، بیان داشت: در کنار آن پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور ۲۷ استان برگزار شد و امسال هم آبان ماه میزبان این نمایشگاه خواهیم بود.

وی گفت: برگزاری دو نمایشگاه منطقه‌ای و راه اندازی پنج مجموعه کارگاهی صنایع دستی در طول سال اخیر در استان وجود داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: به این سمت حرکت می‌کنیم که این مجموعه‌ها را افزایش دهیم تا دغدغه فروش، بسته بندی و تجاری سازی را به حداقل برسانیم.

شاهوردی به حوزه اعتبارات در بخش میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: میزان اعتبارات ابلاغی و استانی در سال ۹۹ مبلغ ۱۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی گفت: از محل سفر اول رئیس جمهور رقم ۶۰ میلیارد تومان برای حوزه میراث مصوب و در سال ۱۴۰۰ نیز رقم ۲۲ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ میزان ۱۴ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: رشد تخصیص ۲۱۹ درصد در اعتبارات استانی میراث در دو سال اخیر وجود داشته است.

شاهوردی تصریح کرد: میزان ۱۰ میلیارد تومان در سفر دوم در خصوص راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی و توانمندسازی بانوان در حوزه صنایع دستی با اولویت شهرستان‌های مرزی مصوب شده است.

وی با اشاره به جذب ۱۰۳ درصدی تسهیلات در بخش میراث فرهنگی گفت: تعداد ۱۰ طرح از محل اشتغال پایدار روستایی استان وجود داشته که ۹/۲ میلیارد تومان پرداخت شده است.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه تسهیلات اشتغالزایی میزان ۲۰ میلیارد تومان از در حوزه صنایع دستی و گردشگری استان پرداخت شده است، بیان داشت: تعداد ۷۶۲ نفر در سامانه مشاعل خانگی ثبت اشتغال در حوزه میراث فرهنگی استان داشته‌ایم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1471937

مهمترین اخبار ایران و جهان: