نیوز سیتی!
07 آذر 1402 - 10:07

ریزگردهای تایباد منشاء خارجی و داخلی دارد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تایباد گفت: وقوع پدیده گردوغبار و ریزگرد در این شهرستان، منشاء خارجی و داخلی دارد.

هادی مجدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تایباد اظهار کرد: وقوع پدیده گردوغبار و ریزگرد در شهرستان تایباد، دارای منشاء خارجی در دشت های هرات در کشور افغانستان و داخلی شامل کانون فرسایش بادی حاجی آباد و محسن آباد است که این دو کانون، خود نیز در امتداد منشا خارجی قرار دارند.

وی افزود: پدیده گردوغبار و ریزگردها که در فصول بادخیز تابستان و پاییز رخ می دهند، اغلب شهرهای تایباد و کاریز را تحت تاثیر قرار می دهند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تایباد ادامه داد: کانون های فرسایش بادی حاجی آباد در شرق و محسن آباد در شمال شرق شهرستان در مجموع دارای ۳۵ هزار هکتار وسعت هستند که ۱۱ هزار هکتار آن نهالکاری شده است و بخشی از مابقی آن نیز زیر کشت هستند.

مجدی بیان کرد: نهال های مقاوم به شوری، کم آب طلب و سازگار با اقلیم منطقه مانند تاغ و قره داغ در بیابان ها کاشته می شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: کپه کاری یا بذرپاشی، قُرُق کردن و پایش چَرای دام ها از دیگر اقدامات برای بیابان زدایی و حفظ مراتع هستند که دنبال هم اجرا می شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تایباد اضافه کرد: در قرق کردن، در مدت زمانی چندساله اجازه ورود دام به برخی مراتع داده نمی شود تا در صورت بارندگی مناسب، مجدد سرسبز شود؛ به همین منظور اکنون ۷۵۰ هکتار از مراتع در مشهدریزه و روستاهای حسینی، سوران، حاجی آباد و پلبند در قرق قرار دارند.

مجدی گفت: همچنین در این اراضی قرق شده، بذر گیاهان مرتعی مانند درمنه، کوخیا، النگاتوم و چمن گندمی پاشیده می شود تا با رویش خود پوشش گیاهی مراتع را تقویت یا احیا کنند.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی، تغییرات آب و هوایی و گرمایش سراسری از علل گسترش بیابان زایی و وقوع پدیده گردوغبار هستند که با احیای مراتع و پوشش گیاهی می توان تاحدودی از اثرات آن کم کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1587037

مهمترین اخبار ایران و جهان: