نیوز سیتی!
31 فروردین 1403 - 11:34

تحولات اوکراین|کی‌یف نقشه B در صورت فقدان کمک آمریکا ندارد

سقوط یک هواپیمای جنگی روسی، امیدواری اوکراین به دریافت سریع کمک‌های آمریکا پس از تصویب کنگره، تاکید ناتو و اتحادیه اروپا بر نیاز فوری کی‌یف به سامانه پدافند هوایی و نگرانی گرجستان از تبدیل شدن به اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته اعتراف کرد که کی‌یف فقط یک برنامه A دارد و آن "تصمیم گیری قدرتمند" برای ارائه کمک به کشور ماست، او در عین حال از پیش بینی دورنمای تصویب لایحه جدید برای کمک به اوکراین در کنگره آمریکا خودداری کرد.

کوله‌با از پرداختن به جزئیات پیشنهاد مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان در باره بررسی جداگانه کمک مالی آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تابوان خودداری کرد، ولی سخنان قبلی خود در ماه ژانویه را یادآور شد که «ما به طرح B نیاز نداریم، زیرا برنامه A ما تصمیم‌های قدرتمندی برای اوکراین می‌گیرد و نه تصمیم‌گیری نصفه و نیمه.» 

وزیر خارجه اوکراین که از طریق کنفرانس ویدئویی در نشست وزرای خارجه کشورهای گروه هفت در ایتالیا شرکت کرده بود، افزود: «امروز این مسئله را به وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن یادآوری شدم: که ما هیچ طرح B نداریم، برنامه A باید کار کند و آن تصویب یک لایحه قوی. و او از من حمایت کرد و گفت که ما باید منحصراً روی راه حل های قطع برای اوکراین، یعنی روی طرح A متمرکز شویم، 

کوله‌با تاکید کرد که پیرامون لایحه تخصیص کمک به اوکراین در کنگره آمریکا «تاکنون نسخه‌های زیادی شکسته خورده و اختلافات زیادی رخ داده» و  زمان آن فرا رسیده که فقط منتظر نتیجه باشیم.

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین نیز صبح امروز جمعه اعلام کرد که این کشور ظرف چند هفته پس از تصویب لایحه تخصیص بودجه توسط کنگره آمریکا بسته جدیدی از کمک‌های نظامی را دریافت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، رئیس دولت اوکراین که برای سفر به ایالات متحده به سر می‌برد، گفت که مقامات آمریکایی به او از تاریخ های تعیین شده برای تحویل بسته کمکی جدید اطمینان داده‌اند. به گفته او، صحبت بر سر "چند هفته و نه چند ماه" است. 

پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ ای را برای اختصاص 61 میلیارد دلار برای کمک به اوکراین، 26 میلیارد دلار به اسرائیل و 8.12 میلیارد دلار برای مهار چین در منطقه هند و اقیانوس آرام از جمله کمک به تایوان منتشر کرد. انتظار می‌رود روز شنبه 20 آوریل در مورد این لایحه رای گیری شود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و هشتاد و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سقوط یک هواپیمای جنگی روسی در منطقه استاوروپل به دلیل نقض فنی

وزارت دفاع روسیه صبح امروز، جمعه، گزارش داد که علت اولیه سانحه رخ داده برای هواپیمای Tu-22M3 در منطقه استاوروپل نقص فنی است. 

در بیانیه منتشره در این باره اشاره شده: بر اساس اطلاعات اولیه، علت سقوط نقص فنی بوده است. آنها اشاره کردند که خلبانان موفق به خروج به موقع از هواپیما شدند، سه نفر از آنها توسط تیم جستجو و نجات پیدا شده و از منطقه خارج شدند. در حال حاضر جستجو برای یافتن خلبان دیگر ادامه دارد.

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، این هواپیما پس از انجام یک ماموریت جنگی در حین بازگشت به فرودگاه اصلی خود، در  زمینی متروک در منطقه استاوروپل سقوط کرده است. در این سانحه هیچ مهماتی در هواپیما وجود نداشته و هیچ تخریبی در زمین وجود نداشته است.

چند ساعت قبل، فرماندار  منطقه استاوروپل از سقوط یک هواپیمای جنگی در منطقه کراسنوگواردیسکی خبر داده بود.

 

کی‌یف درخواست‌های آمریکا برای توقف حملات به زیرساخت‌های روسیه را نادیده می‌گیرد

مجله "اکونومیست" در تحلیلی نوشته است که اوکراین درخواست‌های مقامات آمریکایی برای توقف گلوله باران زیرساختارهایی در عمق خاک روسیه را نادیده می‌گیرد و کاخ سفید از این مسئله خوشحال نیست و در تلاش است تا مقامات کی‌ف را وادار به توقف حملات کند. ولی تاکنون توصیه آمریکایی‌ها برای توقف حملات نادیده گرفته شده است.

به نوشته این مجله، البته هیچ درخواست مستقیمی از سوی ایالات متحده برای توقف این حملات وجود ندارد.  ولی هفته گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در اظهاراتی تاکید کرد که واشنگتن از حملات ارتش اوکراین به خاک روسیه حمایت نمی‌کند.

 

واکنش کی‌یف به سخنان نخست وزیر گرجستان در مورد خطر  "تبدیل کشورش به اوکراین"

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که اظهارات ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان در مورد خطر «اوکراینی شدن» این کشور به روابط تفلیس و کی‌یف آسیب می‌رساند. 

در بیانیه منتشره در این باره یادآوری شده که استفاده از نام  اوکراین در چنین شرایط تحقیرآمیزی باعث آسیب بیشتر به روابط کی‌یف و تفلیس خواهد شد. در ضمن این وزارتخانه معتقد است که خطر "روسی سازی" یک تهدید واقعی برای گرجستان است.

پیش از این، کوباخیدزه گفته بود که قانون جدید در مورد عوامل خارجی از کشور در برابر "اوکراینی شدن" محافظت کرده و اجازه نخواهد داد که رویدادهایی نظیر آنچه در اوکراین رخ داده، برای گرجستان پیش آید.

 

اوکراین قصد دارد 10 میلیارد دلار از متحدان خود برای تولید تسلیحات جمع آوری کند

الکساندر کامیشین، وزیر صنایع استراتژیک اوکراین اعلام کرد که کی‌یف قصد دارد 10 میلیارد دلار از شرکای خارجی خود برای خرید تسلیحات از شرکت‌های اوکراینی برای رفع نیازهای ارتش این کشور دریافت کند.

وی یادآور شد که در اواسط آوریل، دانمارک از اختصاص 200 میلیون کرون دانمارکی (28.5 میلیون دلار) برای خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی از سازندگان اوکراینی برای نیازهای ارتش خبر داد. بدین ترتیب، کپنهاگ اولین متحد کی‌یف خواهد بود که برای نیروهای مسلح اوکراین از شرکتهای اوکراینی سلاح خریداری می‌کند.

به گفته کامیشین، پس از آن بود که نظریه راه اندازی یک کمپین جهانی برای جمع آوری کمک های مالی از متحدان خارجی برای این منظور به وجود آمد. وی گفت: «این یک کمپین جمع آوری کمک‌های مالی جهانی است، یک اقدام استراتژیک - نه برای کمک به مردم، بلکه برای کل کشورها. هدف آن جمع آوری 10 میلیارد دلار برای تولید تسلیحات اوکراینی در سال جاری است. و امروز ما اولین کمک مالی خود را داریم.»

 

دبیرکل ناتو، موضوع تامین سامانه پدافند هوایی به اوکراین را ضروری خواند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو  شب گذشته در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه 7 در جزیره کاپری ایتالیا به خبرنگاران، گفت که موضوع ارائه سامانه‌های دفاع هوایی بیشتر به اوکراین بسیار ضروری است.

او گفت: «در حال حاضر یک نیاز مبرم و فوری برای تقویت پدافند هوایی اوکراین وجود دارد.»

وی افزود: ادامه وضعیتی که روسیه  از لحاظ در اختیار داشتن تسلیحات بر اوکراین برتری دارد، غیرممکن است. دبیرکل گفت: «تاخیر در تحویل سامانه‌های دفاع هوایی به معنای افزایش توانایی شکست حملات روسیه است».

علاوه بر این، استولتنبرگ تاکید کرد که تغییرات مثبتی در زمینه تامین تسلیحاتی اوکراین توسط اعضای ناتو دیده می شود. او گفت: ائتلاف تلاش خود را بر یافتن فرصت‌هایی برای انتقال سامانه‌های پدافند هوایی به کی‌یف متمرکز کرده و اکنون موضوع تأمین مالی تجهیزات آنها در حال بررسی است.

 

استولتنبرگ: ناتو به اوکراین کمک مالی می‌کند، اما باید سربازان مورد نیاز را خود تامین کند

دبیرکل ناتو تاکید کرد که اوکراین خود باید نیاز ارتش این کشور برای نیروی انسانی را تامین کند.

ینس استولتنبرگ در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه 7 گفت: «اوکراین به نیروی نظامی و منابع مالی نیاز دارد. متحدان ناتو می توانند با ارائه پشتیبانی بیشتر از آنچه که در حال حاضر انجام می دهند، تجهیزات نظامی را فراهم کنند، همانطور که امروز در مورد آن بحث کردیم. ولی در مورد تامین سربازان، اوکراین باید خود این نیاز را برطرف کند.»

  او بدین ترتیب به این سوالی در مورد کمبود نیروی نظامی در ارتش اوکراین پاسخ داد. دبیرکل به یاد آورد که اوکراین قانون جدیدی را در مورد تشدید بسیج تصویب کرد. او از وارد شدن به جزئیات خودداری کرد، اما یادآور شد که مقامات کی‌یف اقداماتی را برای استخدام تعداد مورد نیاز نیروها اتخاذ خواهند کرد.

 

درخواست شولتز از کشورهای ناتو برای انتقال سامانه های پاتریوت به اوکراین

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از کشورهای عضو ناتو خواست تا هر چه سریعتر سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت را به اوکراین عرضه کنند.

وی این موضوع را شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست دو روزه اتحادیه اروپا بیان کرده و تأکید کرد: «به ویژه انتقال سامانه دفاع هوایی به کی‌یف از اهمیت بالایی برخوردار است.»

به گفته شولتز، ائتلاف آتلانتیک شمالی امکان ارسال سامانه‌های موشکی اضافی به اوکراین را دارد. وی ابراز امیدواری کرد که ناتو شش پاتریوت پیدا کند.

روز قبل، وزیر امور خارجه اوکراین، دیمیتری کوله‌با گفت که اگر سیستم‌های دفاع هوایی جدیدی از شرکای خود دریافت نکند، اقتصاد این کشور نابود خواهد شد. 

پیش از این، دولت آلمان اعلام کرد که برلین سیستم پاتریوت را به کی‌یف عرضه خواهد کرد. در حالیکه آنالنا باربوک، وزیر  خارجه آلمان گفت که ذخایر برلین از این سلاح ها به پایان رسیده است.

 

تاکید بورل بر انتقال سریع سامانه‌‌های دفاع هوایی پاتریوت به کی‌یف 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه 7 در ایتالیا، تاکید کرد که کشورهای اروپایی باید سامانه‌های موشکی پدافند هوایی و دفاع موشکی پاتریوت زمینی آمریکایی را از انبارها خارج کرده و آنها را به اوکراین منتقل کنند.

بورل گفت: «ما نمی توانیم تنها به ایالات متحده تکیه کنیم، ما باید مسئولیت آن را بپذیریم. در اروپا نیز پاتریوت  وجود دارد و باید آنها را از انبارها بیرون بیاوریم و به اوکراین بفرستیم، <...> و مطمئن هستم که این کار را به سرعت انجام خواهیم داد.»

بورل هشدار داد که باید گام‌های سریع و ملموسی برای تامین سیستم‌های دفاع هوایی بیشتر کی‌یف برداشته شود. به گفته وی، بدون سامانه پاتریوت اضافی، "سیستم انرژی اوکراین از بین خواهد رفت.

 

ادعای ماکرون درباره اتفاق نظر اتحادیه اروپا برای تقویت تحریم ها علیه روسیه 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران اتحادیه اروپا مدعی شد که کشورهای عضو این اتحادیه به اتفاق آرا از تقویت تحریم‌ها علیه روسیه حمایت می‌کنند.

وی گفت:  «ما در مورد تقویت تحریم‌ها علیه روسیه متحد هستیم و اولویت آن مبارزه با دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده قبلی است.»

در عین حال، ماکرون اطمینان داد که حمایت نظامی از کی‌یف، از جمله تامین مهمات و تولید مشترک سلاح در اوکراین، در اولویت اقدامات اتحادیه اروپا قرار دارد.

 

گروسی: حمله کنندگان به نیروگاه زاپروژیا درخواست جامعه بین المللی را نادیده گرفتند

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) روز گذشته اعتراف کرد که کسانی که در پشت حملات اخیر به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا قرار دارند، درخواست های مکرر جامعه بین المللی برای جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای را نادیده می‌گیرند.

او گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل روز پنجشنبه از حمله به مرکز آموزشی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مطلع شده بود، سومین حمله‌ای که آژانس اخیراً ثبت کرده است. گروسی افزود: به نظر می‌رسد هر کسی که پشت این حملات است، درخواست‌های مکرر جامعه بین المللی برای حداکثر خویشتن داری نظامی برای جلوگیری از خطر واقعی یک حادثه هسته ای جدی را نادیده گرفته است.

مدیرکل آژانس تاکید کرد که "این حملات بی پروا باید فورا متوقف شود."

روز گذشته سرویس مطبوعاتی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین دوباره به مرکز آموزشی این تاسیسات حمله کردند. البته در نتیجه این حمله به کسی آسیب نرسیده و خسارتی نیز گزارش نشده است.

 

برلین احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه آلمان را تایید کرد

نانسی فاسر، وزیر کشور آلمان طی یک کنفرانس مطبوعاتی احضار سرگئی نچایف، سفیر روسیه به وزارت امور خارجه این کشور در رابطه با بازداشت دو مظنون به جاسوسی به نفع مسکو را تایید کرد.

اوایل روز گذشته روزنامه بیلد گزارش داد که سفیر روسیه در رابطه با بازداشت دو شهروند آلمانی و روسی در بایرن آلمان، به اتهام جاسوسی به وزارت خارجه احضار شده است. 

 

ابراز تأسف وزارت خارجه روسیه از درخواست آرژانتین برای همکاری با ناتو 

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته تاکید کرد که تلاش آرژانتین برای توسعه همکاری‌های خود با ناتو به عنوان یک شریک جهانی مایه تاسف است.

او گفت: متأسفانه، کشورهایی هستند که هزاران کیلومتر دورتر از آن کشورهایی هستند که اکنون اتحاد آتلانتیک شمالی را تشکیل می دهند و باز هم تمایل دارند به سمت رسمی کردن روابط خود با این بلوک نظامی حرکت کنند. به عقیده ریابکوف، این مایه تاسف است و امنیت را برای این کشور اضافه نخواهد کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه از همه کشورها خواست تا به طور منطقی و مستقل ارزیابی کنند که ناتو چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند. وی یادآور شد که بسیاری از جامعه بین المللی، سیاست توسعه ائتلاف را  غیرمسئولانه می‌دانند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1701381

مهمترین اخبار ایران و جهان: