نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 14:41

ورود اولین داروی تزریقی زیر جلدی برای بیماران هموفیلی خوزستان

اهواز- رئیس بیمارستان شهید بقایی ۲ اهواز از ورود اولین و تنها داروی تزریقی زیر جلدی برای پیشگیری از خونریزی در بیماران مبتلا به هموفیلی A به استان خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن کیخایی با اعلام این خبر بیان کرد: هموفیلی A یک اختلال خونریزی دهنده نادر و ارثی مرتبط با کروموزوم X است که با کمبود فعالیت فاکتور انعقادی ۸ (FVIII) شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری شدت‌های متفاوت دارد که در اشکال شدید خونریزی، خود به خود و مکرر یا با خونریزی‌های طولانی متعاقب تروما همراه است؛ خونریزی‌های مکرر به خصوص در مفاصل رخ می‌دهد و به ویژه در کودکان منجر به افت کیفیت زندگی و نهایتاً در بسیاری از موارد موجب معلولیت‌های متعدد می‌شود.

وی افزود: داروی Emicizumab یک مونوکلونال آنتی بادی است (فاکتور انعقادی نیست) که به هر دو عامل انعقاد فعال IX و فاکتور X متصل می‌شود و واسطه فعال شدن دومی است (دور زدن فاکتور هشت). این معمولاً عملکرد فاکتور انعقادی VIII است که در بیماران هموفیلی A وجود ندارد. حسن داروی Emicizumab طول عمر بالای دارو در بدن به بیماران و تزریق زیر جلدی است که به بیمار این انتخاب را خواهد داد تا به جای تزریق مکرر و متعدد هفتگی در پیشگیری از خونریزی، طبق نظر پزشک معالج بازه‌های زمانی تزریق را از هفته‌ای یک‌بار تا هر چهار هفته یک‌بار تنظیم کنند.

کیخایی گفت: این دارو اولین و تنها داروی تزریقی در مرکز آموزشی درمانی شهید بقایی ۲ اهواز است که برای بیمار ۹ ساله مبتلا به هموفیلی استفاده و بیمار پس از دریافت دارو با حال عمومی خوب بدون نیاز به بستری مرخص شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1441837

مهمترین اخبار ایران و جهان: