نیوز سیتی!
29 تیر 1402 - 05:26

جمهوری چک طرحی برای تسهیل حضور نظامی آمریکا تصویب کرد

پارلمان جمهوری چک با تصویب معاهده نظامی که در ماه مه گذشته با آمریکا امضا کرد، حضور نظامیان آمریکایی در خاک خود را تسهیل کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پارلمان جمهوری چک روز چهارشنبه توافق همکاری نظامی که ماه مه با آمریکا امضا کرد را با هدف تسهیل استقرار سربازان آمریکایی در خاک خود تصویب کرد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مجلس سفلای پارلمان جمهوری چک روز چهارشنبه با 115 رای مثبت در برابر 18 رای منفی توافق همکاری نظامی با واشنگتن را تصویب کرد. مجلس سنای جمهوری چک هم هفته قبل آن را تصویب کرده بود.

این سند یک چارچوب قانونی برای استقرار سربازان آمریکایی در جمهوری چک در نظر می‌گیرد.

«جنا سرنیکووا»، وزیر دفاع جمهوری چک در سخنرانی به قانونگذاران پارلمان این کشور ادعا کرد، این معاهده با منافع ملی این کشور همراستا است.

سرنیکووا در 23 مه گذشته، این معاهده را در دیدار با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در شهر واشنگتن دی.سی امضا کرد. آمریکا معاهدات مشابهی با 24 عضو دیگر ائتلاف ناتو شامل لهستان، اسلواکی، مجارستان، لیتوانی، لتونی، استونی، رومانی و بلغارستان که جبهه شرقی ائتلاف ناتو را تشکیل می‌دهند منعقد کرده است.

اعضای حزب سیاسی «آزادی و دموکراسی مستقیم» که به عنوان یک حزب ضدمهاجرت مطرح است، با این معاهده مخالفت کرده و هشدار دادند، حاکمیت جمهوری چک را به خطر انداخته و احتمال حضور دائمی سربازان آمریکایی در خاک این کشور را ایجاد می‌کند.

روز سه شنبه «نیکولای دنکوف»، نخست وزیر بلغارستان نیز از برنامه ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)‌ برای استقرار هزاران سرباز جدید در خاک این کشور خبر داد.

به گفته دنکوف، طبق این برنامه قرار است ناتو اندازه نیروهای خود در بلغارستان را از سطح گردان به سطح یک لشگر تقویت شده ارتقا دهد.

یک روزنامه صربستانی نوشت، ائتلاف ناتو به دنبال چهار برابر کردن نیروی نظامی چند ملیتی تحت رهبری ایتالیا در خاک بلغارستان است.

سران ائتلاف ناتو در نشست چند روز قبل خود در پایتخت لیتوانی طرح تقویت چشمگیر حضور نیروهای این ائتلاف در شرق اروپا را اعلام کردند. این ائتلاف تحت رهبری آمریکا می‌خواهد به بهانه خطر از جانب روسیه و جنگ در اوکراین، به موجب این طرح تعداد نظامیان خود در شرق اروپا را از سطح 40000 نیرو به بیش از 300000 هزار سرباز برساند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1374293

مهمترین اخبار ایران و جهان: