نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 17:12

فایننشال تایمز: اسرائیل با هسته‌ای شدن عربستان سعودی مخالف است

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به پیشنهادهای مطرح شده از سوی چین و فرانسه برای ساخت نیروگاه اتمی در عربستان اشاره کرد و این مساله را به معنای فاصله گرفتن ریاض از واشنگتن توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز امروز در گزارشی به تحرک عربستان سعودی به سوی بهره مندی از مزایای ایجاد نیروگاه هسته‌ای در این کشور پرداخته است.

در این گزارش، ارائه پیشنهاداتی از سوی چین و فرانسه برای ساخت نیروگاه اتمی در عربستان، به معنای دوری گزیدن ریاض از واشنگتن تعبیر شده و آمده است: کشورهای دیگری نظیر روسیه نیز به ریاض برای ساخت نیروگاه اتمی پیشنهاد داده‌اند و به نظر می‌رسد مقامات سعودی می‌خواهند به دور از ائتلاف‌های امنیتی و راهبردی خود با آمریکا، از تجربیات آنها بهره‌مند شوند.

فایننشال تایمز در ادامه می‌نویسد: عربستان سعودی در گذشته تلاش کرده در این زمینه با آمریکا همکاری کند، اما سرنوشت این تلاش‌ها به شکست منجر شده، به ویژه اینکه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مقامات کاخ سفید ایجاد نیروگاه هسته‌ای در عربستان را منوط به عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو کرده بودند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی دولت جو بایدن نیز در جریان رایزنی‌های اخیر با مقامات سعودی در زمینه عادی سازی روابط با ریاض، زمانی که متوجه اصرار مقامات سعودی بر لزوم گنجاندن حق غنی سازی اورانیوم در خاک عربستان در ازای عادی سازی روابط با تل‌آویو شد، تا حدودی از پیگیری این موضوع پا پس کشید و چراغ سبزی به مقامات سعودی در این زمینه ارائه نکرد.

بنابراین گزارش، اصرار واشنگتن بر محدودسازی توان هسته‌ای عربستان، موجب شده مقامات ریاض در اندیشه ایجاد تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز به صورت مستقل از آمریکا و با کمک گرفتن از چین، روسیه و فرانسه باشند.

روزنامه فایننشال تایمز در پایان به تعارض رژیم صهیونیستی با دستیابی عربستان سعودی به توانمندی غنی سازی اورانیوم حتی در سطح صلح آمیز اشاره کرده و می‌نویسد: تل‌آویو نگران است که عربستان توانمندی خود را در آینده از سطح بالاتر ببرد!

منبع: مهر
شناسه خبر: 1471749

مهمترین اخبار ایران و جهان: