نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 17:24

خوزستان عاری از بیماری AHPND در مزارع پرورش میگو

اهواز- مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با انجام اقدامات پیشگیرانه وسیع در مراکز تکثیر و پرورش میگو، بروز بیماری AHPND در استان مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر عسکری فرد ضمن اشاره به رخداد بیماری AHPND و ایجاد تلفات و خسارت در مزارع پرورش میگو استان‌های هرمزگان و بوشهر بیان کرد: تا کنون با انجام اقدامات پیشگیرانه وسیع و مراقبت‌های فعال و شبانه روزی کارشناسان اداره کل دامپزشکی خوزستان در مراکز تکثیر و پرورش میگو، بروز بیماری AHPND در سطح استان مشاهده نشده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم پرورش دهندگان نیز اصول بهداشتی و امنیت زیستی را در مزارع خود بیشتر رعایت کنند تا ریسک خطر بروز بیماری را کاهش دهند.

عسکری فرد در تشریح اقدامات بهداشتی انجام شده اظهار کرد: از ابتدای فصل تکثیر و پرورش میگو در سال جاری تاکنون تعداد ۳۸۰ مورد بازدید میدانی از مزارع استان به‌ویژه منطقه چوئبده آبادان توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان و اداره دامپزشکی آبادان و ۲۳۰ مورد نمونه برداری و آزمایش PCR از سطح مزارع تکثیر و پرورش میگو برای ردیابی بیماری انجام شده که تاکنون مورد مثبت بیماری گزارش نشده است.

وی گفت: دوره‌های آموزشی و توجیهی متعددی برای پرورش دهندگان میگو برگزار شده و الزامات بهداشتی و قرنطینه‌ای مورد رصد و پایش قرار گرفته‌اند.

به گزارش مهر، بیماری AHPND یک بیماری باکتریایی ناشی از ویبریو پاراهمولیتیکوس است که اغلب به عنوان یک بیماری مدیریتی قلمداد می‌شود زیرا این باکتری به‌طور طبیعی در آب‌های شور وجود دارد و در صورت مساعد شدن شرایط، می‌تواند به شدت تکثیر و طغیان کند و با تولید سم باعث نکروز هپاتو پانکراس میگو شده و تلفات ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی در میگو ایجاد کند.

رعایت نکات دقیق مدیریتی و کاهش استرس و تراکم ذخیره سازی، در کنترل بروز بیماری حائز اهمیت است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1473649

مهمترین اخبار ایران و جهان: