نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 08:07

خسروی: تمامی داوران در تست آمادگی جسمانی نیم فصل قبول شدند

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت:با توجه به شرایط مناسب بدنی داوران و همچنین شرایط مطلوب آب و هوایی در چالوس همه داوران تست‌های آمادگی جسمانی را به خوبی گذراندند.

علی خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد برگزاری کلاس آموزشی نیم‌فصل داوران لیگ برتر اظهار داشت: این کلاس با حضور 80 داور و کمک داور لیگ برتری و به دعوت هیأت فوتبال استان مازندران و به میزبانی چالوس در منطقه نمک‌آبرود برگزار شد. در پایان این کلاس از داوران تست آمادگی جسمانی هم گرفته شد که باید از نیروی دریایی هم تشکر کنیم که پیست تارتان فوق‌العاده خوبی را که داشت در اختیار داوران ما قرار داد.

 

وی افزود: در این کلاس صحنه‌هایی که داوران در نیم‌فصل اول در لیگ برتر دچار چالش بودند را مرور کردیم و یک مرور قوانین هم انجام شد. زیرا قوانین بازی تغییراتی داشته که البته با توجه به ا ینکه ما هنوز کمک داور ویدیویی نداریم مجبوریم قوانین را برای داوران ایرانیزه کنیم چون زمانی که کمک داور ویدیویی باشد مثلاً اعلام آفساید کار دشوار نیست. 

 

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: همچنین در این کلاس اتفاقات داوری را مرور کردیم. مثلاً به کمک داوران هم گفته شد قرار نیست که آفساید یا اوت اعلام کنند بلکه کمک داوارن می‌توانند به خوبی در قضاوت دخالت کرده و پنالتی هم بگیرند. اما در نیم‌فصل اول ما موردی داشتیم که یک کمک داور یک پنالتی اعلام کرده بود که درست نبود اما همین کمک داور در مسابقه‌ای دیگر یک پنالتی را که صددرصد بود را اعلام نکرد زیرا به خاطر پنالتی قبلیبه او هجمه وارد شده بود که ما داوران و کمک داوران گفتیم شما وظایف خود را به درستی انجام بدهید و اینگونه نباشد که وقتی هجمه‌ای به شما وارد شد وظیفه قانونی خود را هم انجام ندهید. بیشتر این کلاس مربوط به مرور چنین قوانینی بود و یا در تنبیهات شخصی و دادن کارت‌های زرد صبح تشد.

خسروی تصریح کرد: در این کلاس از نظر روحی روانی هم با داوران کار کردیم رودربایستی را با آنها کنار گذاشتیم و  داوران هم گلایه‌های خود را مطرح کردند که بیشتر آنها مربوط به شرایط گرفتن بلیت هواپیما برای سفر به شهرهای مختلف بود. از سوی دیگر داوران از کمیته داوران انتظار داشتند رفتار تبعیض‌آمیزی با داوران انجام نشود.

وی در مورد تست آمادگی جسمانی داوران عنوان کرد: با توجه به شرایط مناسب بدنی داوران و همچنین شرایط مطلوب آب و هوایی در چالوس همه داوران تست‌های آمادگی جسمانی را به خوبی گذراندند و هیچ داوری در تست‌های آمادگی جسمانی مردود نشد. 

 

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال در مورد اینکه کدام مسابقات قرار است در نیم‌فصل دوم با استفاده از VARقضاوت شود، گفت: مسابقاتی مانند فینال جام حذفی، دربی برگشت پایتخت و چند مسابقه حساس نیم‌فصل دوم با VARقضاوت خواهد شد.

خسروی در مورد دستمزد داوران در لیگ برتر اظهار داشت: ما در کمیته داوران مصوب کرده بودیم که دستمزد داوران در این فصل دو برابر شود. یعنی داور وسط برای هر مسابقه 10 میلیون تومان و کمک داور 7 میلیون تومان دریافت کند اما در این فصل همان دستمزدهای گذشته پرداخت شد و داور وسط حدود 6 میلیون و کمک داور حدود 3 میلیون و 700 هزار تومان دریافت کردند که ما  انتظارمان افزایش دستمزد داوران است. البته من با توجه به اینکه نه نظارت داوری می‌روم هیچگونه دریافتی از دستمزدها ندارم اما انتظارم این است که دستمزد داوران افزایش پیدا کند.

وی در مورد اینکه قضاوت تمام بازی‌‌ةایی که با VAR است موعود بنیادی‌فر برعهده خواهد گرفت یا نه، گفت: نه، اینگونه نیست. در حال حاضر سه داور دیگر ما یعنی امیر عرب‌براقی، حسن اکرمی و مرتضی منصوریان از لیست داوران بین‌المللی ما نیز مجوز و لایسنس قضاوت با VAR را دریافت کرده‌اند و آنها در کافا و ازبکستان با VAR قضاوت داشته‌اند. فدراسیون فوتبال و کمیته داوران در تلاش است که سه داور دیگر که در فهرست داوران بین‌المللی ما قرار دارند هم لایسنس VAR را بگیرند تا هر هفت داور بین‌المللی ما مجوز قضاوت با کمک داور ویدیویی را داشته باشند.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال در مورد اینکه چطور او با همراه خداداد افشاریان در قطر حضور ندارد، گفت: من تاکنون از طرف فدراسیون فوتبال، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به هیچ مسابقه‌ بین‌المللی دعوت نشده‌ام. البته فیفا و AFC من را به تورنمنت‌های مختلف دعوت کرده‌اند اما هیچیک از نهادهای ورزشی داخل کشور من را به هیچ تورنمنت بین‌المللی دعوت نکردند آن هم در حالیکه من نماینده شهرداری در 52 مجمع فدراسیون‌ها و هیأت‌های ورزشی هستم ولی هیچکدام آنها تاکنون من را به مسابقات و تورنمنت‌های بین‌المللی دعوت نکرده‌اند.

خسروی در مورد اخراج بازیکن عراقی توسط علیرضا فغانی در بازی با اردن، گفت: فغانی به خاطر 70 ثانیه شادی پس از گل مهاجم عراقی او را با کارت زرد دوم جریمه و سپس اخراج کرد. قبل از کارت زرد هم دو بار به او گفته بود که به زمین برگردد که بازیکن توجهی نکرد. به هر حال او این بازیکن را اخراج کرد و برخی با این مسئله موافق هستند  برخی هم مخالف هستند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1655211

مهمترین اخبار ایران و جهان: