نیوز سیتی!
03 دی 1402 - 11:29

رونق فروش چفیه و پرچم فلسطین در کشورهای عربی برای همبستگی با مقاومت

رسانه‌های عربی رونق فروش چفیه، پرچم و محصولات با نمادهای فلسطین در کشورهای عربی را نماد همبستگی با مقاومت و شکستن سکوت در برابر سال‌ها تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی توصیف کردند.

‌به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، تقاضای زیاد مردم در کشورهای عربی از  یمن، مصر و اردن تا حاشیه خلیج فارس برای خرید چقیه و پرچم فلسطین به تجارت این کالاها رونق قابل توجهی بخشیده است.

به دنبال تجاوز نظامی وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و همچنین حملات مستمر این رژیم علیه کرانه باختری شهروندان عرب و ساکنان کشورهای عربی هم برای اعلام همبستگی با ملت فلسطین به خرید کالاهایی روی آوردند که نماد فلسطینی‌هاست.

این روزها چفیه‌ها و پرچم‌های فلسطین در بازارهای سنتی و مغازه‌ها تا فروشگاه‌های بزرگ و حتی در بساط دستفروش‌ها در پیاده‌روها در کشورهای عربی در معرض دید همگان است. در همین حال سایت‌های تجارت الکترونیک هم در فروش این کالاها و تنوع آن با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در یمن صنعت و تجارت چفیه‌ها و پرچم‌های فلسطینی با استقبال شهروندان روبه رو شده است؛ افزون بر اینکه مردم این کشور پویش‌های گسترده‌ای برای تحریم کالاهای کشورهای حامی رژیم اشغالگر هم راه اندازی کرده‌اند.

 

شهروندان یمنی پرچم‌های فلسطین را از بازارهای محلی یا حتی دستفروش‌هایی که در سطح شهر هستند، خریداری و آن را در سر در خانه‌ها و مغازه هایشان یا روی خودروهایشان نصب می‌کنند. برخی تاجران پوشاک در یمن نیز پرچم فلسطین را روی برخی لباس‌های را برای فروش بیشتر آن چاپ می‌کنند.

اصیل حمود، یک دستفروش در خیابان‌های صنعاء، پایتخت یمن است که می‌گوید فروش چفیه و پرچم‌های فلسطینی به کسب و کار او رونق داده و در تظاهرات‌های هر جمعه میدان السبعین دستکم سه هزار قطعه از آن را هر روز به فروش می‌رساند و در روزهای دیگر هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ قطعه می فروشد.

 

محبوبیت فلسطین به کارخانه‌ها و کارگاه‌های خیاطی در یمن هم رسیده و در آنجا بافت چفیه فلسطینی و لباس‌های با علامت و نقشه فلسطین یا شعارهایی در حمایت از فلسطین رونق گرفته است.

در بسیاری از بازارهای قاهره، به ویژه مغازه‌های منطقه باستانی «خان الخلیلی»، الموسکی و برخی از مراکز تجاری در شهر نصر و مصر جدید و بازارهای شهرستان‌های دیگر این کشور با افزایش قابل توجه تقاضا برای خرید این چفیه‌ها روبه رو هستند که در نتیجه قیمت آنها بین ۳۵ تا ۱۲۰ پوند (۱.۱۳ تا ۳.۸۹ دلار) افزایش یافته است و منبع درآمدی برای دستفروشان و مغازه‌ها شده است.

به گزارش العربی الجدید، بسیاری از مصری‌ها این بار به دنبال عملیات طوفان الاقصی و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه سکوت حاکم بر سال‌های گذشته کشورشان را شکستند تا علناً همبستگی خود را با مقاومت فلسطین اعلام کردند و در همین راستا پویش‌های  تحریم کالاهای شرکت‌ها و کشورهای حامی رژیم اشغالگر هم در این کشور با استقبال خوبی روبه رو شده است.

 

در برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خصوص قطر، کویت پرچم و چفیه فلسطینی و حتی دیگر محصولات با ریشه فلسطینی در بازارها چشم گیر شده است.

یکی از محصولات محبوب فلسطینی در بازارهای کویت، صابون نابلسی است که بسیاری از فروشگاه‌ها آن را از شهر نابلس در کرانه باختری اشغالی وارد می‌کنند و اکثریت تولیدات آن همواره به کشور اردن صادر شده، اما تجاوزات اخیر اسرائیل به نوار غزه بر تقاضا برای این کالا افزوده است.

در کویت انجمن‌های خیریه این کشور از جمله انجمن الخالدیه نمایشگاه‌هایی ویژه انواع  مختلف محصولات فلسطینی برپا کرده است. در بازار مشهور المبارکیه در منطقه القبله کویت مرکز اصلی فروش کالاهای مردمی و باستانی است و فروش پرچم و کوفیه فلسطین طی هفته های اخیر رونق زیادی داشته است.

 

در بازار الجمعه یکی از مراکز فروش محصولات مردمی در کویت مغازه دارها و دستفروشان هر آنچه از پوشاک و پرچم و تزئینات مربوط به فلسطین باشد به مشتریان عرضه می‌کنند و از جمله اجناسی که بیشتر به چشم می‌آید، لباس‌هایی با نقشه تاریخی فلسطین از بحر تا نهر با اسامی عربی شهرهای آن قبل از اشغالگری اسرائیل است. بازار الجمعه روزهای پنجشنبه جمعه و شنبه در استان الفروانیه در جنوب کویت باز است.

قیمت چفیه‌ها در بازارهای کویت معمولا در غرفه‌ها و نزد دستفروش‌ها  کمتر از فروشگاه‌های رسمی است و بین ۴.۵ دینار کویت (۱۴.۳۶ دلار) تا ۵ دینار (۱۶.۲۵ دلار) به فروش می‌رسد.

در کشور قطر نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای دولتی المیره در همه محله‌ها و شهرها افزون بر مغازه های شخصی با استقبال خوب مردم برای خرید چفیه و پرچم فلسطین مواجه است.

بیشتر چفیه‌ها و پرچم‌های عرضه  شده در این فروشگاه‌ها ساخت چین هستند، در حالی که برخی از سایت‌های تجارت الکترونیک چفیه‌های دست ساز خانگی را ارائه می‌دهند که اغلب توسط فلسطینی‌های مقیم قطر با مواد با کیفیت بالاتر گلدوزی می‌شوند و با قیمت‌های بالاتر از مدل چینی‌ها به فروش می‌رسند.

قیمت چفیه فلسطینی ساخت چین بین ۲۰ تا ۳۰ ریال قطر (۵.۴۹ تا ۸.۲۴ دلار) است، در حالی که قیمت چفیه‌های دست دوز بین ۷۰ تا ۲۰۰ ریال قطر (۱۹.۲۳ تا ۵۴.۹۳ دلار) است.

رونق فروش کالاهای با هویت فلسطینی در سایت‌های تجارت الکترونیک از چین در آسیا تا آمازون در آمریکا و تبلیغات آنها با عرضه انواع مختلف چفیه‌ها برای جذب خریداران بیشتر خشم رسانه‌های رژیم صهیونیستی را برانگیخته و اخیرا هم جروزالم پست از همبستگی قابل توجه جهانیان با ملت فلسطین به دنبال عملیات طوفان الاقصی انتقاد کرده است.

جاسم عجاقه، کارشناس اقتصادی می‌گوید: محبوبیت پرچم‌ها، چفیه‌ها و محصولات فلسطین در بسیاری از کشورهای عربی، ترجمان همدردی بزرگ مردم با فلسطینیان در برابر قتل عام رژیم اشغالگر اسرائیل است، زیرا خریداران آن را نوعی حمایت معنوی می‌دانند که می‌تواند با خرید از تولید کنندگان فلسطینی به حمایت مالی از آنها هم سوق پیدا کند.

عجاقه افزود، این تحول اقتصادی همزمان با واکنش گسترده به فراخوان برای تحریم محصولات شرکت‌ها و کشورهای حامی اسرائیل است که در بسیاری از کشورهای عربی و خلیج فارس به اوج خود رسیده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی تحریم کالاهای حامی رژیم صهیونیستی همچنین به عنوان یک فرصت اقتصادی برای حمایت از بازار محصولات داخلی نیز محسوب می شود .

 

محمد النایر، کارشناس اقتصادی نیز رونق بازار فروش چفیه‌ها و محصولات فلسطین را موجب گشایش فرصت‌های تجاری و خروج برخی بازارها از رکود اخیر حاکم بر آن توصیف کرد و گفت: همبستگی کنونی یک بازار فصلی برای کالاهای فلسطینی ایجاد کرده که می تواند به فرصت های دائمی در آینده تبدیل شود زیرا بیشتر محصولات فلسطینی کار دست است و تولید آن آسان است و امکانات زیادی لازم ندارد.

 بازارهای محلی امارات هم از همان ماه اول تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه شاهد افزایش تقاضا برای محصولات نماد فلسطین بوده‌اند. در فروشگاه‌های محله معروف دیره فروش چفیه و محصولات دیگر مرتبط با فلسطین رونق زیادی گرفته است. کاسبان می‌گویند که تاجران بسیاری از کشورهای همسایه و آفریقایی چفیه‌ها و پرچم‌ها و حتی کالاهای تزئینی با نماد فلسطین از جاکلیدی و لیوان و تی‌شرت‌هایی با شعارهای فلسطینی و حتی خوراکی‌هایی مانند روغن زیتون فلسطین را به صورت عمده می‌خرند تا در کشور خود بفروشند.

 قیمت چفیه در خرده‌فروشی‌های امارات از ۲۵ درهم شروع می‌شود و بسته به کیفیت محصول تا ۲۵۰ درهم است.

 

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1614111

مهمترین اخبار ایران و جهان: