نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 18:48

رئیس دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران تغییر کرد

« یوهانس بروئر» رئیس دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران امروز برای خداحافظی و «رجیس ساویو» جانشین او برای آشنایی به دیدار رئیس جمعیت هلال احمر آمدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «یوهانس بروئر» رئیس دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران امروز برای خداحافظی و «رجیس ساویو» جانشین او برای آشنایی به دیدار رئیس جمعیت هلال احمر آمدند.

«بروئر» از این پس به عنوان رئیس دفتر کمیته صلیب سرخ در کشور فیلیپین فعالیت خواهد کرد تا به تبعات درگیری‌های مسلحانه در جنوب این کشور رسیدگی کند. «ساویو» نیز پس از ماه‌ها فعالیت دشوار در جنگ روسیه با اوکراین و حضور در منطقه «دومباس»، اکنون روزهای آرامی را در تهران سپری خواهد کرد.

در این دیدار رئیس جمعیت هلال احمر از زحمات بروئر در ۲ سال گذشته قدردانی کرد و با یادآوری محورهای همکاری بین هلال احمر و دفتر کمیته در تهران، برنامه‌های بشردوستانه را از نظر کمی و کیفی رو به افزایش دانست.

پیر حسین کولیوند در ادامه گفت: از مشکلات کلی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و محدودیت شدید منابع مالی به دلیل انجام عملیات‌های متنوع در جنگ، درگیری‌های مسلحانه و بحران آوارگان و پناهجویان در سراسر جهان آگاهم. اما تاکید می‌کنم که افزایش همکاری‌ها بین جمعیت‌های ملی با کمیته، محدود به تعاملات مالی نیست. بسیاری از پروژه‌ها با همکاری و هم‌افزایی صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: هلال احمر ایران به هیچ وجه سیاسی نیست و در موضوعات سیاسی دخالت نمی‌کند. اما بسیاری از فعالیت‌های بشردوستانه این جمعیت به دلایل سیاسی محدود شده است. بارزترین آن‌ها تأثیر تحریم‌ها علیه ایران در فعالیت‌های بشردوستانه و تبعاتی است که برای اقدامات امدادی و درمانی هلال احمر در این کشور دارد.

کولیوند تاکید کرد: هلال احمر ایران تجربه‌های زیادی در زمینه موضوعات فعالیت کمیته صلیب سرخ، همچون آوارگان، جنگ‌زدگان، اسرا و مجروحان جنگی دارد که می‌تواند آن‌ها را در اختیار دفتر کمیته و سایر جمعیت‌های ملی قرار دهد.

در این دیدار همچنین راضیه عالیشوندی معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر با یادآوری مشارکت فعال و تلاش بی وقفه کمیته صلیب سرخ در زمان جنگ عراق علیه ایران گفت: ما زحمات همکاران کمیته صلیب‌سرخ در تهران را در زمان جنگ ۸ ساله، فراموش نمی‌کنیم. همکاری کمیته با هلال احمر در زمینه جست‌وجوی هزاران رزمنده مفقود و پیگیری امور اسرا از جمله تبادل آن‌ها و همچنین رساندن نامه بین اسیران ایرانی و عراقی با خانواده‌هایشان از یاد نخواهد رفت.

عالیشوندی افزود: در روزهای آینده به مناسبت سی‌وسومین سالگرد آزادی اسرا در ۲۶ مردادماه، نمایشگاه عکسی با عنوان پرواز بی بازگشت برگزار خواهد شد که علاوه بر آزادی بزرگ مرداد ۱۳۶۹، به تبادل هوایی اسرای ایرانی و عراقی اشاره دارد که از خرداد ۱۳۶۰ یعنی ۸ ماه پس آغاز جنگ شروع شد تا زنان، کودکان و بیماران بدحال ایرانی از اسارت رها شوند.

در این دیدار رئیس جدید کمیته صلیب سرخ در ایران ضمن ابراز خوشحال از حضور در تهران گفت: سال‌های زیادی است که در کمیته خدمت می‌کنم. مأموریت‌های متنوعی را در کشورهای مختلف تجربه کرده‌ام. به عملیات‌های مختلف آشنایی دارم. اما معتقدم که در ایران می‌توانم چیزهای تازه زیادی مرتبط با اصول نهضت صلیب‌سرخ بیاموزم.

رجیس ساویو در ادامه گفت: اصول بنیادین نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر همه ما را به هم پیوند می‌دهد. همکاری تنگاتنگ جمعیت ملی در هر کشور با دفتر مستقر صلیب سرخ در موفقیت اقدامات بشردوستانه بسیار اهمیت دارد. من پیش از این در منطقه در حال جنگ دومباس و قبل از آن در مخاصمات شمال اتیوپی حضور داشتم و در این تجارب بود که به خوبی این موضوع را درک کردم.

گفتنی‌است، رجیس ساویو از کارکنان با سابقه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ است و علاوه بر حضور در اوکراین و اتیوپی مدتی در مزار شریف (کشور افغانستان) و همچنین دفاتر کمیته در پاریس و توکیو حضور داشته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1430999

مهمترین اخبار ایران و جهان: