نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 12:36

۳۳۰ هکتار مزارع شاهرود تحت کشت «خربزه» قرار دارد

شاهرود- معاون جهاد کشاورزی شاهرود از کشت محصول خربزه در ۳۳۰ هکتار مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: نزدیک به ۹ هزار تن محصول از این مزارع برداشت خواهد شد.

محمد حسن غریب مجنی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به کشت محصول خربزه در شهرستان شاهرود بیان کرد: ۳۳۰ هکتار از مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری تحت کشت این محصول هستند که موعد برداشت آن نیز فرا رسیده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال هشت هزار و ۷۰۰ تن خربزه از مزارع شهرستان شاهرود برداشت شود، بیان کرد: عمده ارقام کشت شده محصول خربزه در شهرستان، مشهدی و آرگون و همچنین خاتونی هستند که به واسطه بازار پسندی، رغبت بیشتری به کشت آنها وجود دارد.

شیوه کشت زیر پلاستیکی

معاون جهاد کشاورزی شاهرود با بیان اینکه میانگین برداشت محصول از باغات خربزه در شهرستان حدود ۲۵ تن در هکتار است، گفت: برداشت محصول خربزه تا پایان شهریورماه از مزارع شهرستان شاهرود ادامه خواهد داشت.

غریب مجنی با بیان اینکه مسائل «بِه زراعی» به خصوص رعایت زمان کشت مهمترین توصیه‌های ما به خربزه کاران شهرستان شاهرود است تا بتوانیم شاهد بهبود ارتقای عملکرد سطح باشیم، گفت: کشت ارقام مقاوم به آفت و بیماری‌ها و جدی گرفتن کشت ارگانیک از جمله دیگر تأکیدات جهاد کشاورزی در خصوص کشت ارقام مختلف خربزه است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۹۰ درصد خربزه تولیدی در شهرستان شاهرود به روش کشت زیر پلاستیکی انجام می‌شود، بیان کرد: یکی از مزیت‌های این نوع کشت بازدهی بیشتر است و محصول خربزه کشت شده به این روش حداقل ۲۰ روز زودتر به بازار خواهد رسید و در نتیجه کشاورزان می‌توانند با قیمت بالاتری آن را بفروشند.

ترویج روش‌های نوین آبیاری

معاون جهاد کشاورزی شاهرود با بیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش شده تا یارانه خوبی به کودهای شیمیایی کشت محصولاتی مانند خربزه تعلق گیرد، بیان داشت: ازته، فسفره و پتاسه کودهایی هستند که بین ۵۰ تا ۷۵ درصد قیمت آنها مشمول یارانه کشاورزان می‌شود.

غریب مجنی درباره پر آب بر بودن کشت خربزه نیز، گفت: ۵۰ درصد از مزارع کشت خربزه در شهرستان شاهرود به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند که در یکنواختی و کیفیت محصول نیز تأثیر مثبت دارد.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در تلاش هستیم که با کمک‌های بلاعوض دولتی، کشاورزانی که با روش‌های سنتی کشت محصول می‌کنند را به سوی اجرای سامانه‌های آبیاری نوین سوق دهیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1482855

مهمترین اخبار ایران و جهان: