نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 14:32

افزایش تعداد حریق‌ها در جنگل‌ها و مراتع لرستان

خرم‌آباد - معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از افزایش تعداد حریق‌ها در جنگل‌ها و مراتع این استان طی امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز دریکوند امروز یکشنبه در مراسم معارفه جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی، ضمن تقدیر و تشکر از فرماندهی یگان حفاظت و پرسنل تحت امر در استان و شهرستان‌ها بابت تلاش‌های جهادی و شبانه‌روزی در امر حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان خصوصاً پیشگیری، کنترل و اطفا حریق‌های رخ‌داده در سال جاری، اظهار داشت: با وجود وضعیت بی‌نظیر پوشش گیاهی و علی‌رغم افزایش تعداد حریق‌ها در چند ماه گذشته، مجموعه نیروهای حفاظتی و واکنش سریع عملکرد بسیار خوبی داشتند که امیدوارم با برنامه‌ریزی و تأمین تجهیزات و بحث آموزش بهره‌برداران حوزه‌ها در سال آینده شاهد کاهش حریق‌ها باشیم.

وی عنوان کرد: سایر وظایف یگان حفاظت شامل جلوگیری از قطع درختان، قاچاق چوب، تولید زغال، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تخریب اراضی نیز با برنامه‌ریزی دقیق و نظارت بر عملکرد شهرستان‌ها خصوصاً در مناطق بحرانی باقوت ادامه خواهد داشت.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، گفت: اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی در امر حفاظت و امور اراضی و زیرساخت یگان حفاظت انجام شده و یا در دست اقدام هست ازجمله، ساخت و راه‌اندازی پایگاه اطفای حریق استان، سامانه‌های متعدد حریق، پایش اراضی، گیاه‌پزشکی، معادن، تخصیص اراضی، حمل چوب، ساماندهی مراتع، مدیریت طرح‌های ماده سه و راه‌اندازی پنجره واحد مدیریت زمین به‌گونه‌ای که تمام خدمات حوزه اراضی ملی به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و بنابراین هست که در آینده‌ای نزدیک استعلامات خودکار انجام شوند.

دریکوند، افزود: با راه‌اندازی زیرسامانه پایش اراضی، روزانه کل اراضی ملی و غیر ملی پایش می‌شوند و در صورت وجود هر گونه تخلف مراتب به‌صورت سیستمی به یگان حفاظت ارسال و اقدامات قانونی در مقابله با متخلفین احتمالی با هماهنگی دستگاه قضا صورت می‌گیرد.

در ادامه سرهنگ سعید امیری فرمانده یگان حفاظت استان، عملکرد حوزه یگان حفاظت استان را تشریح و نقاط قوت و ضعف موردبحث و تبادل نظر قرار گرفت.

امیری لزوم اخذ مجوز و تأمین نیروی حفاظتی برابر نُرم کشور را مهم برشمرد و تأکید داشت: در عرصه‌های جنگلی و پاسگاه‌های جنگل‌بانی حضور دائم و ۲۴ ساعته نیروها امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی اظهار کرد: پشتیبانی بیشتر و تأمین زیرساخت‌های لازم از جمله خرید و تأمین خودروهای مناسب جنگلبانی که امکان تردد در مناطق صعب‌العبور را داشته باشند، امری مهم و ضروری برای یگان حفاظت دانست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1492899

مهمترین اخبار ایران و جهان: