نیوز سیتی!
28 فروردین 1402 - 11:02

چرا دوره تحکیم در سوادآموزی مهم است؟

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به تشریح اهمیت دوره تحکیم در سوادآموزی پرداخت.

علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره افزایش سن هدف سوادآموزی، اظهار کرد: در برنامه سوم توسعه، تمرکز یافتن بر یک گروه سنی تأکید شد زیرا همه روی گروه‌های سنی 10 تا 80 سال تأکید می‌کردند و تمرکزی وجود نداشت.

وی ادامه داد: بر همین اساس برای اینکه تمرکز اتفاق بیفتد و گروه سنی که سواد برایش بسیار فوری است را تحت پوشش قرار دهند در برنامه سوم توسعه یک بازه سنی درنظر گرفتند که بسیار پایین و بین 10 تا 29 سال بود. این محدوده سنی کفایت نمی‌کرد و بعدا در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این عدد را تا 49 سال رساندند.

عبدی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری درباره سوادآموزی همه افراد جامعه، گفت: بر این اساس نیاز است فردی که 55 سال، 60 سال و 65 سال دارد و مولد است و دارد کار می‌کند، سواد بیاموزد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این افزایش سقف سنی، مأموریت‌ها را تغییر می‌دهد، بیان کرد: طبیعتا دایره فعالیت‌های ما گسترده تر می‌شود. اما تکلیف باسواد کردن مردم را برعهده داریم. پس باید در گام بعدی این گستردگی را تحمل کنیم تا به ثبات برسیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به این پرسش که افزایش سقف سنی چه زمانی در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد؟، گفت: فعلا در مرحله مطالعه است و چندین ماه زمان میبرد. وی به آمار نوسوادان اشاره کرد و افزود: تعریفی که در دنیا از سواداموزی وجود دارد، خواندن و نوشتن است و در کشور ما خواندن و نوشتن هم به عنوان تعریف سواد مطرح شده است. این خواندن و نوشتن را تا سوم ابتدایی ادامه می‌دهیم. باسواد یعنی کسی که خودش را تا مرحله خواندن و نوشتن رسانده است.

وی اضافه کرد: ادبیات دیگری داریم و افرادی که آنها را نوسواد اطلاق می‌کنیم. اگر با مدل قبلی که در اساسنامه ما آمده صرفا به خواندن و نوشتن بسنده می‌کردیم، یک تعدادی هستند که وارد نهضت می‌شوند و می‌خواهند بخوانند و می‌خواهند ادامه تحصیل هم بدهند و حتی وارد دانشگاه هم بشوند. 6000 نفر را داریم که در سال های مختلف مدرک تحصیلات تکمیلی گرفته اند و نزدیک به 1000 نفر به مرحله دکترا رسیده اند.عبدی اضافه کرد: اگر راه نهضت مسدود باشد اینها به بن بست می خورند، باید راه نهضت را باز کنیم. برای این منظور اعلام کردیم که خواندن و نوشتن کفایت نمیکند و دوره ای را به نام دوره انتقال تعریف کردیم که جامعه هدفش افراد نوسواد هستند. نوسواد یعنی فردی که سواد دارد اما تازه باسواد شده است و او را تا ششم ابتدایی می‌رسانیم که بتواند نظام آموزش و پرورش رسمی کشور متصل شود.

وی ادامه داد: مهمترین مسأله یادگیری، رجعت به بیسوادی است، یعنی می‌خواند اما بعد از 80 روز فراموش می‌کند. این همان رجعت به بیسوادی است. به همین خاطر دوره ای را به نام دوره تحکیم سواد تعریف کردیم و گفتیم هرکسی که دوره سواد و انتقال را خوانده و از آن طرف نمی‌خواهد در دوره نظام آموزش و پرورش رسمی هم شرکت کند، در این دوره تحکیم شرکت کند تا آن چیزی که خوانده است تثبیت شود. این دوره تحکیم نیازمند حمایت مالی است. در اینجا هم از سازمان برنامه و هم جریان مردمی و سازمان های مردم نهاد می‌خواهیم به تعمیق باسوادی افراد کمک کنند. با منابع موجود نمی‌توان این کار را در سطح گسترده انجام داد. در کل دنیا آموزش بزرگسالان را بیشتر جریان‌های مردمی اداره می‌کنند. زیرا پراکندگی بسیار بالا و مسائل متنوع است و از توانایی دولت به تنهایی خارج است.

وی تصریح کرد: ما برای این دوره‌ها یک ریال نمی‌گیریم و در عین حال کتاب و لوازم التحریر رایگان هم می‌دهیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1155111

مهمترین اخبار ایران و جهان: